سوال خداوند متعال اجل محتوم بندگان خود را برچه اساسی تعیین میکند؟ ✅پاسخ خداوند در ایه 2 انعام می فرماید: " او کسی است که شما را از گل افرید سپس مدتی مقرر داشت ( تا انسان تکامل یابد) واجل حتمی نزد اوست ( واو از ان اگاه است) ❗️ خداوند در ایه دو تعبیر می اورد " اجلا " و " اجل مسمی" ❗️انچه به قرینه ایات قران و همچنین روایات اهل بیت استفاده می شود تفاوت در این است که " اجل" به تنهایی به معنی عمر و وقت و مدت غیر حتمی و " اجل مسمی" به معنی عمر و مدت حتمی است ❗️به عبارت دیگر " اجل مسمی" مرگ طبیعی و " اجل " مرگ زود رس است ❗️توضیح اینکه بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا برای مدتی طولانی دارند ولی در اثنا این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که انها را از رسیدن به حد اکثر عمر طبیعی باز دارد مثلا یک چراغ نفت با توجه به مخزن نفت ان ممکن است 20 ساعت استعداد روشنایی داشته باشد اما وزش یک باد شدید وریزش باران ویا عدم مراقبت از ان سبب می شود که عمر ان کوتاه گردد ❗️در اینجا اگر چراغ با مانعی برخورد نکند وتا اخرین قطره نفت بسوزد سپس خاموش شود به اجل حتمی خود رسیده است واگر موانعی قبل از ان باعث خاموشی چراغ گردد مدت عمر ان را " اجل غیر حتمی " می گوییم ❗️در مورد انسان نیز چنین است که اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع برطرف گردد ساختمان و استعداد او ایحاب می کند که مدتی طولانی عمر کند ❗️واین اجل حتمی اوست که طبق قانون طبیعت محاسبه شده است ❗️اما ممکن است بر اثر سو تغذیه یا مبتلا شدن به اعتیادهای مختلف ویا دست زدن به خود کشی ویا ارتکاب گناهان خیلی زودتر از ان بمیرد ❗️واین اجل غیر حتمی است ✅جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر شریف نمونه ج5 ص148 ❗️با توجه به این دو نوع اجل بسیاری از مطالب روشن می شود از جمله اینکه در روایات می خوانیم صله رحم عمر را زیاد ویا قطع رحم عمر را کم می کند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman