سوال احادیث فراوانی وجود دارد که شطرنج بازی کردن.در هر صورتی حرام هست و سلام کردن هم به انسان شطرنج باز خوب نیست.چرا علمای عصر حاضر جواز حلال به حرام اهل بیت دادن؟و اصلا چرا این دو دستگی در بین علما.در قبال یک امر حرامه؟؟؟ ✅پاسخ چنان که فرمودید روایات متعددی در مجامع روایی ما در حرمت و مذمت بازی با شطرنج امده است 📚وسایل الشیعه ج17 ص318 باب 102 و ص322 باب 103 ❗️ امام صادق فرمود: " رسول خدا از بازی کردن با شطرنج نهی می کرد" 📚 الکافی ج6 ص437 ❗️در روایت دیگری فردی به امام کاظم گفت من با قومی رفت وامد دارم که با شطرنج بازی می کنند اما من با ان بازی نمی کنم تنها انان را نگاه می کنم ❗️امام پاسخ داد چرا در مجلسی حاضر می شوی که خدا به ان نگاه نمیکند 📚الکافی ج6 ص437 ❗️ با توجه به این روایات بین فقها در مورد شطرنج دو نظر است 1 عده ای می گویند این روایات از ان جهت بازی با شطرنج را حرام کرده است که در ان زمان با ان قمار می کرده اند والت قمار شناخته می شده است لذا اگر زمانی بازی با شطرنج از الت قمار بودن خارج شود وتنها به عنوان یک ورزش فکری شناخته شود حکم حرمت ان هم تغییر می کند چرا که موضوع تغییر کرده است ❗️حکم الهی تابع موضوع است وبا تبدل ان حکم نیز دگرگون می شود 📚استفتاوات امام ج 2 س15 📚 استفتاوات مکارم ، ج2 س‌733 📚 استفتاوات رهبری س1125 ❗️در مقابل دسته ای دیگر از فقها با توجه به روایات حکم به حرمت شطرنج به طور مطلق می دهند چه الت قمار قمار شناخته شود وچه نشود واستدلال انان این است که ما نمی دانیم تنها علتی که بخاطر ان شطرنج ممنوع شمرده شده است الت قمار بودن ان بوده است ممکن است علت های دیگری نیز مد نظر برای حرمت ان بوده است وما از ان مطلع نباشیم 📚استفتاوات نوری همدانی ج2 س560 📚 سایت ایت الله سیستانی ، قمار ❗️طبیعی است که در مسایل نظری هر رشته ای متخصصان و دانشمندان ان در یک سری مسایل با یکدیگر اختلاف نظر دارند دانش فقه واجتهاد نیز چنین است واز ان جایی که مبانی نظرات مجتهدان در علم اصول ، رجال ، درایه و۰۰۰دارای اختلافاتی است طبیعی است که این اختلاف نظرات بروز می کند ❗️البته وظیفه مقلدان ان است که با بررسی از فردی تقلید کند که از سایر مجتهدان در استنباط احکام الهی داناتر وتواناتر باشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman