سوال در قرآن خدا ؛ با وجود توبه واقعی؛وعده بخشش می دهد.و بخشش او هیچ استثنایی ‌ندارد. واز طرفی گفته میشود ؛ نماز و روزه قضا باید خوانده شود و حتی بعد از مرگ هم توسط پسر بزرگتر؛ باید خوانده شود... سوال این است؛ نشانه اهل بخشش؛بودن بخشش تمام است نه جزء... وقتی ما به من بدهکارید و ده سال تاخیر در پرداخت کردید.اگر من کریم باشم ؛ گناه و اجحاف تاخیر شما را میبخشم ؛ واگر اکرم باشم هم آن را میبخشم هم پول را نمیگیرم... چطور خدا که اکرم الکریمین است.گناه تاخیر را با توبه میبخشد ولی قضای آنها را از باب تخفیف و تشویق ( مثل بخشش آنها به کافری که ایمان آورده) به ما هم نمی بخشد؟؟!!ومطالبه قضا و کفاره میکند؟ ✅پاسخ باید توجه کنید که مطالبه قضا و کفاره در برابر برخی واجبات قضا شده منافاتی با رحمانیت پرودگار ندارد چرا که وجوب تشریع قضا و کفاره بخاطر نقش باز دارندگی ان می باشد و فایده ان به خود بندگان باز می گردد ❗️وقتی فرد بداند که اگر مثلا در خواندن نماز کوتاهی کند باید قضای آن را بجا اورد یا وقتی در بجا اوردن روزه کوتاهی کند باید علاوه بر قضا کفاره نیز پرداخت کند طبیعی است که نسبت به ادای تکالیف سعی و کوشش بیشتری خواهد کرد ❗️وقتی به این نکته انسان توجه کند روشن می شود که اصل تشریع این حکم نیز از روی رحمانیت پرودگار بوده تا انسان به واجباتی نظیر نماز و روزه که نقش کلیدی در تکامل انسان دارد بیشتر توجه کند ❗️حال اگر انسان به هر دلیلی نتواند در دنیا قضای واجبات را بجا اورد اما توبه واقعی کرده است می تواند امیدوار به بخشش باشد چرا که امام صادق فرمود: « زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان ما را بر عهده ما می میگذارد انچه از حقوق پرودگار بر ذمه انان است حضرت محمد شفیع می شود و خداوند انان را می بخشد و انچه از حقوق مردم بر ذمه انان است حضرت محمد شفیع می شود و بجای انان ادا می کند و انچه از حقوق ما اهل بیت بر ذمه انان است ما نیز به انان می بخشیم تا انان بدون حساب وارد بهشت شوند» 📚بحار الانوار ج7 ص274 ❗️همین مضمون را شیخ کلینی در کافی ج8 ص162 وصدوق در عیون ج2 ص57 وشیخ طوسی در امالی ص406 و دیگران روایت کرده اند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman