سؤال: مسئله ی عدّه در طلاق(دائم یا موقّت)تعبّدی است یا فلسفه ی توجیهی دیگری دارد؟! اگر توجیه نطفه است که امروزه این قضیّه با یک آزمایش قابل حلّ است...لطفن توضیح دهید. ✅پاسخ در تفسیر شریف نمونه چنین امده است : « بدون شک عده دو فلسفه اساسی دارد که در قران و روایات اسلامی به ان اشاره شده است 1⃣نخست مساله حفظ نسل و مشخص نمودن وضع زن از نظر بار داری و عدم بارداری ❗️نوسینده در جای دیگر چنین می اورد: « این که امروزه گفته می شود با ازمایش می توان نسب فرزند را مشخص کرد مساله قابل قبولی نیست چرا کهه این ازمایش ها ان قدر که شما فکر می کنید دقیق نیست به طوری که هیچ خطا و اشتباهی در ان نباشد بلکه خطای انسانی و خطای دستگاهی در انها است 2⃣فلسفه دیگر این است که عده وسیله ای است برای بازگشت به زندگی اول و از بین بردن عوامل جدایی بخصوص با توجه به اینکه اسلام تاکید می کند که زنان در دوران عده باید در خانه مرد بمانند و طبعا یک معاشرت دائمی چند ماهه خواهند داشت که به انها مجال خواهد داد مساله جدایی را دور از هیجانات زود گذر مجددا مورد بررسی قرار دهند 📚تفسیر نمونه ج24 ص230 📚کتاب النکاح ج4 ص 51 3⃣فلسفه دیگری که می توان بیان داشت حکمت بهداشتی ان است ارتباط جنسی زمینه مناسب برای انتقال یا شکل گیری بیماری ها و عفونت های مختلف را فراهم می کند این احتمال در ارتباط های متعدد جنسی بیشتر و خطرناک تر است در این میان زن به دلیل ساختار جسمی و فیزیکی قابلیت بیشتری برای دریافت و پرورش و انتقال بیماری ها و عفونت ها دارد زمان عده در حقیقت می تواند نقش قرنطینه برای رحم زنان باشد 4⃣ حکمت دیگر که می توان بیان داشت عده سبب حفظ حریم زوجیت است ❗️اگر زن امروز پیش یکی و فردا پیش دیگری باشد بسیار کاری شنیع و مخالف با عواطف و احساسات اعضای خانواده می باشد ازدواج بلافاصله زن به نوعی نادیده انگاری عواطف و احساسات اعضای خانواده است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman