سوال با توجه به پاره ای از آیات و روایات، و بعضی سخنرانیهای علما، لعن کردن جایز است اما این موارد دستاویزی برای کشتن شیعیان در کشورهای دیگر شده است با توجه به این موارد حکم لعن چیست فیلمی را دیدم که در آن پسر بچه کوچکی در ایران در جشن به اصطلاح عمر کشون لعن خلفا میکرد در مقابل خارج از مرزهای ایران پسر بچه ای چاقو به دست با رجز خوانی آماده سر بریدن شیعه ای بود ✅پاسخ طبق ادله فراوانی شک در وجوب برائت و بیزاری از دشمنان اهل بیت باقی نمی ماند و مساله حب اهل بیت و بغض دشمنان انان مساله قبل چشم پوشی نیست بگونه ای که مستندات و روایات ان گذشته از انکه در کتب شیعه امده است 📚بحار الانوار،ج30 ص145 باب 20 و ج27 ص218 باب 10 ❗️روایات متعددی در کتب اهل سنت نیز امده است چنان که حاکم نیشابوری نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود: « اگر مردی پیوسته در حال نماز و روزه باشد اما دشمن و مبغض اهل بیتم باشد وارد جهنم می شود» 📚مستدرک الصحیحین،ج2 ص83 ⚫️اما باید توجه کرد که به شهادت تاریخ و سیره نویسان سلاطین و خلفای مستبد همیشه از موضوع لعن برای قتل و عام و نابودی شیعیان استفاده می کرده اند چنان که صاحب کتاب منتظم می اورد: « حکام و سردمداران قدرت هر وقت که می خواستند فردی شیعه مذهب را تعقیب و دستگیر کنند و سپس او را مجازات کنند به جرم فحش و ناسزا به ابوبکر و عمر بود» 📚المنتظم ج 2 ص36 ♦️ابن اثیر می اورد: « در سال 407 در تمام شهر های افریقا شیعیان را به جرم سب و لعن شیخین ( ابوبکر وعمر) از بین بردند» 📚الکامل ج9 ص110 🔘ایا شیعیان نباید از باب تقیه و حفظ جان و مال از اظهار برائت علنی دست بردارند چنان که امام صادق فرمود: « نه دهم دین تقیه است و کسی که تقیه نمی کند دین ندارد» 📚الکافی ج2 ص217 👌امام کاظم فرمود: « کسی که تقیه ندارد و تقیه نمی کند مومن نیست» 📚 الکافی ج2 ص219 ❗️و ایا نباید از باب تقیه مداراتی با اهل سنت خوب رفتار کرد چنان که ❗امام صادق فرمود: "در تشییع جنازه انان شرکت کنید واز مریض های آنان عیادت کنید وحقوق آنان را ادا کنید چرا که اگر شما اهل ورع وراستگویی وامانت داری باشید وبا مردم خوب رفتار کنید آنان ( اهل سنت) می گویند این شخص شیعه جعفر است ومن خوشحال میشوم ومی گویند این ادب جعفر است که به شیعیانش یاد داده واگر غیر این باشد ناراحتی بر من وارد میشود ومی گویند این ادب جعفر است که به شیعیانش یاد داده" 📚الکافی،ج2 ص636 ❗در این مضمون نیز روایات متعددی آمده است 📚وسایل الشیعه، ج12 ص5 باب 1 📚مستدرک الوسایل،ج8 ص309 باب 1 ❗امامان نیز معمولا وقتی می خواستند مذمت های خلفا را نام ببرند از آنان به اسم یاد نمی کردند وبه کنایه صحبت میکردند چنان که امام رضا فرمود: "مخالفان ما اخباری در فضایل ما جعل کرده اند وانان را بر سه قسم قرار داده اند یک قسم غلو در حق ما است،یک قسم کوتاهی در بیان مقامات ما است ویک قسم آن است که روایاتی جعل کرده اند که ما درآن روایات از دشمنانمان مذمت می کنیم وصراحتا از آنان نام می بریم.... زمانی که مردم این را ببینند آنان هم از ما مذمت وبدگویی می کنند" 📚عیون اخبار الرضا،ج1 ص304 ❗لذا امامان با کسانی که صراحتا از دشمنانشان نام می بردند وبیزاری می جستند برخورد می کردند چنان که شیخ صدوق روایت می کند: "به امام صادق گفته شد ای فرزند رسول الله ما مردی را می بینیم که در مسجد صراحتا از دشمنان شما نام می برد وتوهین می کند امام فرمود: "چرا چنین می کند خدا اورا لعنت کند ما را در معرض اذیت وآزار قرار میدهد" 📚الاعتقادات،ص107 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman