بسم الله الرحمن الرحیم معاد شناسی ✍🏻 کلینی روایت میکند از علی بن إبراهيم از محمد بن عیسی از یونس : سُئِلَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: عَنِ اَلْمَصْلُوبِ يُصِيبُهُ عَذَابُ اَلْقَبْرِ فَقَالَ «إِنَّ رَبَّ اَلْأَرْضِ هُوَ رَبُّ اَلْهَوَاءِ فَيُوحِي اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى اَلْهَوَاءِ فَيَضْغَطُهُ أَشَدَّ مِنْ ضَغْطَةِ اَلْقَبْرِ و در روایت یونس میگوید: «من از حضرت راجع به شخصی را که به دار آویخته اند سؤال کردم که آیا او را هم عذاب قبر میدهند ؟ حضرت فرمود : آری خداوند عزوجل به هوا امر میکند که او را در فشار خود بگیرد.» و در روایت دیگر حضرت صادق عليه السلام در پاسخ گفتند که : خداوند زمین و هوا یکی است ؛ خداوند بسوی هوا وحی میکند که او را در فشار بگیرد ، و هوا چنان او را در فشار قرار میدهد که از فشار قبر سخت تر باشد . کلینی روایت میکند با إسناد خود از زراره که میگوید : به حضرت امام محمد باقر عليه السلام عرض کردم: چرا برای میت جريده میگذارند ؟ (جریده چوب تازه ای است که از درخت می چینند به طول یک ذراع - قریب نیم متر - و چون میت را میخواهند کفن کنند زیر بازوهای او در داخل کفن میگذارند.) حضرت فرمودند : برای آنکه تا هنگامیکه آن جریده مرطوب است عذاب از او برداشته میشود ، و در این زمان کسی از او حساب نمی کشد. حضرت فرمودند : عذاب قبر پیوسته نیست بلکه در یک روز و در یک ساعت انجام میگیرد ، فقط به اندازۀ مدتی که میت را در قبر میگذارند و مردم مراجعت می کنند ؛ و آن دو چوب تر را برای همین مدت از زمان میگذارند ، و بعد از اینکه آنها خشک شوند دیگر عذاب و حسابی إن شاء الله نخواهد داشت . و کلینی با سند دیگر روایت میکند از حریز و فضیل و عبد الرحمن که گفتند : از حضرت صادق عليه السلام سؤال شد: به چه علتی برای مرده جریده میگذارند ؟ حضرت فرمود : برای آنکه تا مدتی که جریده ، تر است عذاب از او فاصله میگیرد . اینها همه شواهد برای ارتباط بدن مثالی به بدن واقع شده در قبر است . و از جمله مسائل ارتباطیه ، نپوسیدن بدن پیامبران و ائمه طاهرین و اولیای خدا و بعضی از اخبار و ابرار در قبر است . در بعضی از مقابری که بطور سرداب حفر شده و جنازه ها را در آن سرداب پهلوی یکدیگر قرار میدهند ، دیده شده است که جنازه بعضی از علماء بالله پس از مرور نیم قرن تازه است . ✍🏻البته مقام روح و نفس غیر از بدن است ؛ جنازه میخواهد در قبر بپوسد یا نپوسد ، بدن لباسی است که کنده شده است و روح در مقام شامخ خود متنعم به نعم الهیه است. و اگر فرض شود بدن قطعه قطعه شود یا سوخته گردد و خاکسترش را به باد دهند یا به دار آویزند و چندین سال بر فراز دار بماند و کهنه گردد و کبوتر در شکم میت لانه بگذارد ، چنانچه بدن فقیه و متکلم اسلام قاضی نورالله شوشتری را در زیر شلاق های خاردار ریز ریز کردند، و بدن فقيه عاليقدر اسلام شهید اول را به دار آویختند و سپس سوزاندند و خاکسترش را به باد دادند ، و بدن حضرت زید بن على بن الحسين را چهار سال بر بالای چوبه دار نگاه داشتند ؛ ولی با همه این احوال به اندازه سر سوزنی از ثواب های آن متوفی کم نخواهد شد بلکه بواسطه ارتباط برزخ با بدن مثالی ، همین وقایع ممکنست موجب إعلاء درجه و ترفیع مقام آن شهیدان راه حق و ولایت گردد . ✍🏻 ولی با همه این احوال بدنهائی که در میان قبر است ممکن است نپوسد ، و درجه تقوی و طهارت روح تأثیر در این لباس داخل قبر افتاده نموده و او را تازه نگاهدارد. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم