🔰برای نجات ایران و جهان از توطئه فضای مجازی چه کنیم؟
💠بخش اول
مسئله اولی سامان دیدگاه و نگرش ما به فجازی(فضای مجازی) می باشد.
اینکه فجازی را چه بدانیم لوازمی دارد. ما در باب فجازی باید بگیم اندیشه ای نداریم و یا اگر هم اندیشه ای هست اندیشه منسجم و متقنی نیست وصد البته متوجه هم نیستیم که اندیشه نداریم.
1️⃣دیدگاه فلسفه تاریخی
اگر اینگونه قلمداد کنیم که همانگونه که هستی در سیر نزول از عالم اله تا عالم عقل، عالم مثال و نهایتا عالم ماده تنزل پیدا کرده است جریان حرکت تاریخ بشر در قوس صعود تحقیقا نقطه مقابل این مقوله است.
یعنی با گسترش فجازی در قالب شبکه های اجتماعی، واقعیت مجازی و ... بشر در حال کوچ از عالم ماده به عالم مثال هست.
بشر میخواهد خود را از بند و اصر و اغلال عالم ماده رها کرده و عالم خیال و مثال را در نوردد.
به عبارت دیگر یعنی بشر در حال کوچ از عالمی که صورت و ماده موضوعیت داشت به عالمی که تنها صورت موضوعیت دارد می باشد.
شاید یکی از بهترین تصویرگری ها در نسبت با فردای بشریت را در قاب تصویر فیلم ready player one اثر استیون اسپیلبرگ دانست که برخی او را ژول ورن زمانه که مجهز به ابزار زمانه یعنی فیلم و سینما هست میدانند.
همچنین این مقوله را به صورت دیگر میتوان شرح داد:
چنانچه موارد ذیل را قبول کنیم یعنی:
انبیاء مظهر اسم الظاهر در قوس نزول هستند، و اوصیاء مظهر اسم الباطن در قوس صعودند.
امام زمان (علیه السلام) آخرین وصی، و وارث علمِ باطنی تمام سابقین، برای اظهار آنهاست.
🔶 در نظام تکوین:
در قوس نزول: عالَم خلقت هر لحظه از « علم ---به---> عین » میآید و بسط میشود. (تمام عالَم هستی همان علم الهی است که ظهورِ عینی یافته است).
در قوس صعود: عالَم خلقت هر لحظه از « عین ---به---> علم » میرود و قبض میشود. (این هر لحظه معاد و قیامت و رجوع هستی به خداست، که از عالَم شهود به غیب و علم الهی قبض میشود).
🔶 در نظام تشریع:
در قوس نزول: انبیاء الهی با دریافت وحی حقایق هدایت و معانی را از « علم ---به---> عین » ظاهر کردند (مطابق استعداد خود و ظرفیت مردم زمانه).
در قوس صعود: بواسطه تعالیم انبیاء الهی و مشاهدات و مکاشفات و مسیری که ایشان نشان داده اند، حرکت انسان ها با عبور از « عین ---به---> علم » محقق میشود، که از صورت های ظاهر عالم شهود عبور کرده وارد به حقایق باطنی عالم غیب در آنها میشوند.
دورانِ آخرین وصی،با ظهورِ امام زمان (علیه السلام) تمامِ مرتبه ی اسم الباطن میخواهد به ظاهر کشیده بشود و ظهور می یابد.
پس در زمان غیبت که مقدمه ظهور می باشد انسان باید از اسم «الظاهر» به اسم «الباطن» عبور کند.
فلذا میتوان فجازی را بخشی از تجلی این سنت الهی دانست. فجازی بستری است که انسان بواطن خویش را ظاهر می سازد.در فجازی دیگر محدودیت عالم ماده نیست. هر کسی میتواند به اندازه یک جهان وسعت داشته باشد. به اندازه یک جهان اطلاعات دریافت کرده و به اندازه یک جهان اظهار نظر کند.
و به اندازه یک جهان رفتار تقلید کند یا رفتار تقلیدساز خلق کند.
فجازی عالمیست که هر کس میتواند در آن فرعون باشد یا موسای زمان خویش.
هر کس میتواند تفرعن بورزد تفرعنی که دیگر نیازی به مُلک و مِلک دنیایی ندارد!
2️⃣ دیدگاه تاریخی
اگر تاریخ بشر را بخواهیم به جهت دستاوردهایش در تسخیر هستی بر بشماریم، بایستی 4 انقلاب را بر بشماریم و اکنون ما در طلیعه انقلاب صنعتی چهارم هستیم.
انقلاب صنعتی اول که استفاده از آب و بخار برای مکانیزه کردن تولیدات صنعتی بود.
انقلاب صنعتی دوم که استفاده از قدرت برق برای تولیدات صنعتی در سطح گسترده بود.
انقلاب صنعتی سوم که استفاده از الکترونیک و فناوری اطلاعات برای خودکار سازی تولید مورد استفاده قرار گرفت
و نهایتا انقلاب صنعتی چهارم که بر اساس سیستمهای فیزیکی مجازی اولا و در نهایت واقعیت مجازی صورتبندی خواهد شد.
حال چرا انقلاب چهارم؟ شاهد این مدعا چیست؟
دلایلی وجود دارد که نشان میدهد تحولات امروزی دیگر همان انقلاب صنعتی سوم نیستند، بلکه نوید ظهور چهارمین انقلاب صنعتی را میدهد. سرعت تحولات جدید هیچگونه سبقه تاریخی ندارد. در مقایسه با انقلاب صنعتی سوم که پیشرفتی خطی داشت، انقلاب صنعتی چهارم سرعت نمایی دارد. در ضمن این تحول تقریبا همه صنایع را در بر می گیرد. وسعت و عمق این تغییرات، نویدبخش تحول در کل نظام های تولید، مدیریت و کنترل میباشد.
امکان اتصال میلیونها انسان به دستگاه های موبایل با قدرت و حافظه بالا و همچنین دسترسی آنها به دانش نامحدود است و این امکانات با پیشرفت های عملی در حوزه های هوش مصنوعی، ربات، اینترنت اشیاء، وسایل نقلیه خودکار، پرینترهای سه بعدی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، علم مواد، ذخیره انرژی و محاسبات کوانتومی دوچندان خواهد شد.
.