❌ ایام محسنیه آری یا خیر!؟ ١. سنی و شیعه معتقدند بعد از شهادت رسول اکرم (ص) سقیفه تشکیل شد. ۲. شیعه و برخی از سنی ها معتقد به حمله یا احراق خانه فاطمه زهرا س در ایام بعد از شهادت رسول اکرم (ص) یعنی همین روزها هستند. شهادت حضرت محسن هم بنا به برخی از نقل ها در این ایام بوده است. ٣. ملاک بدعت بودن یا نبودن فعلی این است که سنتی به این عنوان که داخل شریعت بوده عنوان شود، نه اینکه هر مراسمی که افراد بگیرند که روایتی از معصومین (ع) نداشته باشد بدعت است که در این صورت اعلام ایام فاطمیه و دهه فجر هم بدعت است. ۴. بنا به بیان امام صادق (ع) گرچه مصیبت کربلا اعظم مصائب است اما مصیبت هتک حرمت بیت فاطمه زهرا (س) تلخ تر و جانگدازتر است. ۵. آن عزای عمومی که بصورت جدی برای همه محبان اهل بیت عليهم السلام توصیه به آن شده و دستور داده شده است برای آن عزم همه مسلمانان تعلق بگیرد عزای سیدالشهداست و بواسطه عرف و سنتی که مخصوصا در جامعه ما صورت گرفته و پذیرفته شده است ماه صفر نیز به محرم جهت عزاداری عمومی ملحق شده است. ۶. هدایت فرهنگ و سنت عمومی یک مساله است و پسند خوش ذوقانه ی هیاتی ها هم مساله دیگری است. فضای عمومی و رسمی ما سیاه پوش بودن و حاکم بودن جو عزاداری را بعد از ماه صفر بر نمی تابد. اما اهل ولا و هیاتی ها با درک ریشه ای بودن مصائب این ایام علاقه دارند در این روزها نیز عزاداری کنند. ۷. مصلحت جمع اقتضا می کند سیاست عمومی و فضای شهر و کشور از عزا در بیاید و محبت و عشق آن دسته از هیاتی ها که بنا بر «فليحزن لحزننا» (یعنی کسانی که با حزن اهل بیت محزون میشوند) عمل می کنند این اقتضا را دارد که آنها هم در عزای فاطمه زهرا (س) در برنامه های خودشان ماجور باشند. ۸. اختلاف بین شیعیان از بدترین گناهان است که شیطان بشدت دنبال آن است. مومن کیّس باید مراقب باشد از این مساله دشمنی نسازد. هرکس علاقه دارد برای خود و جمع دوستان خود عزا برپا کند نباید مورد ملامت واقع شود و هر کس از عزا در می آید نباید مجبور به ماندن در فضای عزا باشد. هدانا الله باحسن الوجه ✍ سید محمدحسین میرلوحی 🆘 @Roshangari_ir