هدایت شده از برگی از دفتر معرفت
⚫️خداوند- تبارك‏ وتعالى- رسول اللَّه- ص- را هم از نظر خلقت نورى و جهات معنوى بر همه ‏ى پيامبران گذشته- ع- مقدّم داشت، و هم پس از خلقت مادّى او را بر همه‏ ى پيامبران گذشته-ع- از نظر كمالات معنوى و ظاهرى، و احكام ظاهرى و معنوى شرافت و برترى داد. ⚫️ بنابراين، رسول اللَّه- ص- به حساب جامعيّتش، كار تمامى انبياى پيش از خود را نسبت به راهنمايى امّتش مى‏ كند؛ بلكه افزون بر دعوت آنان به‏ توحيد و يگانگى حضرت حقّ، آن‏ ها را به توحيد اعظم و مقام احديت و منزلت لا اسمى و لا رَسمى خويش دعوت مى ‏نمايد. ⚫️ انبياى گذشته-ع- توجّه به منزلت احديّت داشته ‏اند ولى داراى آن نبوده ‏اند، و اين رسول اللَّه خاتم انبيا- ص- بود كه خداوند كمال والاى احديّت را به او عطا نموده ⚫️ وقتى خداوند- تبارك ‏و تعالى- مقام احديت را به آن بزرگوار- ص- عطا فرموده و پيش از آفرينش مخلوقات جامع تمام اسماى خويش گردانيده باشد، به اين حساب تمام عوالم- همان‏گونه كه ظهور يافته ‏ى اسماى حقّ‏ اند- ظهور يافته‏ ى اسماى او- ص- نيز مى‏ باشند. بنابراين، به اين اعتبار عالم اوست، و اوست عالم و «جهانى اندر اين يك ميم غرق است» 📚برگرفته از کتاب راز دل https://eitaa.com/daftaremarefat