♦️عوامل فنا و بقای جامعه از دیدگاه قرآن (۲) 2️⃣ فساد اخلاق‏ 🔻اصل دومى كه از قرآن مجيد در اين زمينه مى‏ توان استنباط كرد صلاح و فساد اخلاق فردى است. 🔻جامعه از افراد تشكيل مى‏شوند. شخصيت افراد به اخلاق و خُلقيات و ملَكات و فضائلشان است. 🔻جامعه‏ اى قابل بقاست كه افرادش دچار فساد اخلاق نباشند. 🔻افرادى كه به «راحتى» خو گرفته اند، به عياشى و هرزگى خو گرفته اند، به قمار و شراب خو گرفته اند، به رشوه خو گرفته اند، به ربودن حقوق يكديگر خو گرفته اند، به قساوت نسبت به يكديگر خو گرفته اند افراد فاسدى هستند. 🔻- آیه شریفه۱۶ سوره اسراء « وَ اذا ارَدْنا انْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً » می فرماید : از ناحيه مترفين ، فسق و فجور و فساد اخلاق در جامعه راه پيدا مى‏ كند، پشت سرش هم به تعبير قرآن، تدمير، هلاكت، از بين رفتن [است.] 🔻از نظر قرآن محال است قومى روى سعادت را ببيند و افرادش فاسد الاخلاق باشند. 🔻آيا مى‏دانيد ملتهايى كه مى‏خواهند ملتهاى ديگر را ضعيف و ناتوان كنند و استعمار نمايند از چه راهى وارد مى‏شوند؟ 🔻راه فساد اخلاق؛ يعنى شروع مى‏ كنند به هزار وسيله اخلاق آن ملتها را فاسد کردن... 🔻چون هرچه انسان از اين فسادها بيشتر مرتكب بشود آن احساس شرافت و عزت و انسانيت در او مى‏ميرد. 🔻وقتى كه اين امور در ميان آنها بود، انسانهايى پوك و پوچ مى‏شوند، انسانهايى كه جز براى شكم و دامنشان و جز براى زندگى روزمره فكر نمى‏كنند؛ حتى فكرشان فاسد مى‏شود، نه فقط اخلاقشان فاسد مى‏شود. 🔻تاريخ چقدر از اين [نمونه ها] نشان داده! اندلس اسلامى يك تجربه بسيار روشن در اين زمينه است (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نقش حادثه كربلا در تحول تاريخ اسلامى(پانزده گفتار))، ج‏۲۵، ص:۳۰۵-۳۰۲- با تلخیص و ویرایش جزئی - شهيد مطهرى —————————‏ ‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷