اسلام نامی عام برای تمامی ادیان الهی است، همه ادیانی که خداوند برای بشر فرستاده اسلام نام دارند، هر شریعت جدید که خداوند فرستاده برای تحکیم و تکمیل شریعت های پیشین است، دعوت اسلام دو محور اصلی دارد که بقیه محورها برای تحقق این دو هستند: یکی محور عمودی و دیگری افقی، محور عمودی همان توحید است یعنی تنظیم رابطه انسان با خدا بر اساس یکتاپرستی و بسیج خالصانه نیروهای او در جهت رضای خداوند یکتا، محور افقی همان عدالت است، یعنی تنظیم رابطه انسان ها با همنوعان و محیطش بر نظم و نسقی عادلانه، آموزه ها و احکام اسلام که برای تحقق این دو محور تنظیم شده اند، خود دو دسته هستند: احکام تاسیسی و احکام تاییدی، احکام تاسیسی آنها هستند که برای انهدام آداب و رسوم و فرهنگ های ضد توحیدی و ناعادلانه، به صورت مستقل و ابتدایی توسط اسلام آورده شده اند، مانند ممنوعیت قربانی برای بتها، عید قربان، روزه و عید فطر، زکات، نماز و حج و ... اما احکام تاییدی، ناظر بر تایید آن دسته از آداب و رسوم مردم هستند که مزاحمتی برای توحید و عدالت یعنی همان دو محور اصلی تربیت انسان ندارند، بلکه گاه به آن ممکن است کمک نیز بنمایند، اسلام اینگونه عادات مردمی را نفی نمی کند و بر آنها مهر تایید می زند. برای مثال در شریعت محمدی ص حکم حجاب یک حکم تاییدی است نه تاسیسی. چرا که این عادت از قرنها پیش از بعثت رسول خدا ص وجود داشته است. در این شریعت به شهادت احادیث اهل بیت علیهم السلام، بر عادت جشن گرفتن در نوروز مهر تایید زده شده است (مانند اصنعوا لنا کل یوم نیروزا، هر روزمان را نوروز کنید)، چرا که اسلام تقابل و منافاتی میان این جشن و اعیاد تاسیسی اسلام مانند عید فطر و قربان ندیده است، عید نوروز عید اتحاد و مهربانی میان مردم و کنار گذاشتن کدورتهاست، چرا باید اسلام با این رسم کهن تقابلی داشته باشد، به همین جهت مردم مسلمان ایرانی هویت ملی خود را در نوروز، اما هویت دینی خود را در اعیاد اسلامی می جویند، از این جهت که دینشان مخالفتی با آن نداشته بلکه آن را تایید نیز فرموده است و اگر جز این می بود حتما آن را کنار می گذاشتند، مانند بسیاری از آداب و رسوم دیگری که به خاطر منع شرعی آنها را کنار گذاشتند و تنها نامی از آنها در تاریخ مانده است مانند تقدیم دختران به موبدان زرتشتی برای کفاره گناهان یا مانند ازدواج خواهر و برادر که در دوران پادشاهان زرتشتی بنای آن نهاده شد، اما از سوی دیگر به فرمایش امیرالمؤمنین علی علیه السلام به بردگی گرفته شدن دختران یزدگرد سوم پادشاه مغلوب ایرانی، منع شد و ایشان با بیان حکم اسلام که شاهزادگان مخیر هستند تا خود همسر خود را انتخاب کنند و به کنیزی نمی روند، مانع اهدای آنها شدند. حمایت همه جانبه اهل بیت پیامبر ص از ایرانیان در برابر ستم خلفای ستمگر که شواهد تاریخی بسیاری دارد، و حمایت همه جانبه ایرانیان از اهل بیت ع که همواره پناهگاه آنها بودند و حضور گسترده امامزادگان در ایران از شواهد آن است، پیوند تاریخی ناگسستنی تری میان هویت ایرانی و اسلامی مردم ما برقرار کرده است. نوروز بر هموطنان مبارک کانال علمی معرفتی دکتر مرعشی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز https://eitaa.com/SAmarashi