در جلسات دانشگاهی، برخی اساتید عنوان میکنند که «نظریۀ ولایتفقیه علمی نیست»!
اولاً در همان جلسه و در جمع سایر اساتید، اثبات میکنم که حتی یک صفحه از منابع اصیل این نظریه را نخوانده و تذکر جدی میدهم که اگر یک استاد دانشگاه، نادانسته موضوعی را قضاوت کند، از دیگران چه انتظار؟!
ثانیاً یکی از ادلۀ آنچه مصداق علمی بودن نظریۀ ولایتفقیه است، ساختار محتوایی است که امام راحل (ره) تدوین نموده است.
❇️ فصول پنجگانۀ کتاب ولایتفقیه عبارتند از:
1️⃣ مقدمۀ نظریه (شامل ضرورت ولایتفقیه و معرفی صحیح دین اسلام)؛
2️⃣ دلایل لزوم تشکیل حکومت؛
3️⃣ طرز حکومت اسلامی؛
4️⃣ برنامهی مبارزه برای تشکیل حکومت اسلامی؛
5️⃣ ولایتفقیه به استناد اخبار؛
اینکه
🔸در گام نخست ابتدا ضرورت خود نظریه اثبات شود؛
🔹در گام دوم ثابت شود تحقق این نظریه در جامعه نیازمند حاکمیت است؛
|
🔸سپس در گام سوم اثبات شود که این ضرورت حاکمیتی، در منطق نظریات حکمرانی فعلی (لیبرالیسم و کمونیسم) وجود ندارد و تأمین آن نیازمند نظریهای نوین است؛
🔹در گام چهام با رویکرد مطالعات راهبردی، پس از آنکه وضع مطلوب را در فصل سوم ترسیم نمود، حال تشریح کند که چگونه از وضع موجود فعلی باید به وضع مطلوب رسید؟
و اصطلاحاً استراتژیهای تحقق وضع مطلوب را تدوین و تشریح نماید؛
🔸نهایتاً در فصل پنجم اثبات کند آنچه خواندید، بدعت نبود و از اهلبیت تا سایر بزرگان شیعه به آن پرداختهاند، که در این کتاب بهصورت منظومۀ نظری - عملی ارائه شده است؛
💠 غنیترین حالت روششناسی علمی در نظام دانشگاهی است در حالی ذات محتوای آن حوزوی میباشد.
✍️مهندس شکوهیانراد