✨ بسمه تعالی 🏴 در ایام شهادت سبط اکبر حضرت امام مجتبی علیه السلام سلسله نشست‌های سبط النبی در پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شده و نخستین نشست آن درباره سیره معیشتی امام مجتبی ع بوده است: 👇 🗓 در روز پنجشنبه ٨ شهریور ١۴٠٠ نشست سیره معیشتی امام مجتبی ع با حضور برگزار شد و در این برنامه سیره معیشت فردی امام مجتبی ع، در سه گزینه زیر مورد بررسی قرار گرفت: ▪️1. تلاشهای مالی و معیشتی ایشان در دو بخش درآمد و مصرف، دو هدف را در پیشرو داشت: 1. هدف خاص؛ یعنی تأمین نیازهای فردی و اجتماعی خود، 2. هدف عام که چشم انداز امام مجتبی ع نسبت به درآمد و مصرف را دو‌سویه نشان میدهد؛ یعنی ضمن تأمین نیازمندی‌های دنیایی، تولید و بهره‌گیری از آن در جهت آخرتگرایی و تکامل حیات معنوی نیز، هدف ایشان بود و در دو محورِ درآمد و مصرف بر گزینههایی؛ چون: حفظ عزّت و آبرو، بي‌نيازي از فرومايگان، تأمین امکانات دفاعی، گسترش رفاه معقول و عزّت‌مندانه براي خانواده، پرهیز از مصرف بی‌اندازه، تكريم خويشان و همسايگان، انفاق در راه خدا و رفع نياز‌هاي فردي و اجتماعي نیازمندان، دستیابی به کمال و سعادت اخروی و مانند آن را پی می‌گرفت. ▪️ 2. درآمد معیشتی امام به تفاوت دوره¬های زندگی او، از دو راه به دست میآمد، 1. از راه تولید که بخش عمده را تشکیل میداد؛ از قبیل: فعالیتهای کشاورزی و دامداری ؛ 2. از راههای غیرتولیدی از قبیل: وقفی‌ها، سهام درآمد عمومی، هدایا، نذورات و وصایا، قرض و عاریه. البته عمده درآمد امام از راه فعالیت‌های کشاورزی به دست می‌آمد و زیرساخت¬های کشاورزی ایشان از دو راه آماده شده بود: الف) زمین‌های به ارث رسیده از مادر و پدر، ب) موقوفات حضرت زهرا و امیرمؤمنان ع که در اختیار ایشان و امام حسین ع بود و بیشترین درآمد از این دو راه بود. در شیوه کشاورزی نیز، ضمن تلاش زراعی خود، از زارعانی که در زمان پدرش در آن مزرعه‌ها کار میکردند استفاده و بر آنان نظارت میکرد. ▪️ 3. در بخش مصرف نیز، عملکردهای مصرفی ایشان با رعایت وضعیت زمانی و مکانی دو محور هزینه¬های رایج و هزینه-های بخششی را فرا میگرفت. هزینه‌های رایج ایشان شامل مخارج جاری و سرمایه‌ای بود که اعتدال‌گرایی و "اندازه در مصرف" در آنها اجرا می¬شد و هزینه‌های بخششی او با معیارمندی خود، در مصارفی از قبیل رفع نیازمندی فقرا، مصارف فرهنگی، ادای دین افراد و مانند آنها را نشان میدهد. 🔲 در خور توجه است که در برخی گزارش ها آمده است آنحضرت چندین بار اموال خود را با فقرا تقسیم کرده بود. مقصود از این گزارش‌ها تقسیم درآمد سالانه بوده نه اصل سرمایه؛ بلکه اصل مال (آب و ملک) را برای تولید نگه می‌داشت. ⚜ روحانیان پوروا 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 پوروانیوز را پیگیری نمائید👇 🆔 @pourva_news پوروانیوز در اینستاگرام👇 🆔 https://www.instagram.com/pourva_news