🔰یادداشت انتخاباتی/چراطالوت؟ ✍ سید عبدالله هاشمی 🔸معیارشناسی در گزینش، یک ضرورت است. پیش از انتخاب افراد برای تصدی یک مسئولیت، باید معیارهای انتخاب درست را شناخت تا به دنبال آن، فرد شایسته برگزیده شود.معیارهای درست، انتخاب صحیح را به ارمغان می آورد و معیارهای معیوب انتخاب نادرست را دنبال دارد. ▫️انتخاب مصداق‌ها به دنبال تعیین معیارها صورت می‌گیرد. بنابراین، بحث از معیار رتبه پیشین بر مصداق دارد. به جای تحمیل مصداق‌ها و نامزدها باید معیارهای انتخاب درست را در جامعه تبیین نمود تا جامعه آزادانه انتخاب کند. لذا بیان معیار صحیح در شناخت شایستگان از مصادیق جهاد تبیین است. ▫️طی چند یادداشت اخیر پیرامون انتخابات به ویژه خبرگان رهبری،بدون جانبداری از مصادیق و افراد، معیارهای انتخاب درست با رویکرد حقوقی و عرفی بررسی شد. دراین یادداشت،به دنبال شناخت معیارهای صحیح انتخاب مسئول، از منظر قرآن کریم هستیم. 🔸از نگاه قرآن، معیارهای صحیح برای انتخاب مسئول در جامعه دینی چیست؟ چه معیارهای برای انتخاب مسئول صحیح نیست و جامعه نباید براساس آن مسئولیت های اجتماعی را به افراد واگذار کند؟ به یاری خدا در یادداشت‌های دیگر این موضوع از منظر تاریخی و روایی نیز بررسی می‌شود. ▫️ قرآن کریم در داستان طالوت، به تبیین معیارهای درست و نادرست گزینش و انتخاب یک جامعه می‌پردازد و نتیجه انتخاب با معیار صحیح را موفقیت و رشد اجتماعی معرفی می نماید. بازخوانی داستان طالوت برای این روزها ضروری است چرا که تدبر در آن نکات مهم و راهگشایی برای انتخابات پیش روی ملت ایران دارد. طبق آیات 246تا 252 سوره بقره و برخی روایات تفسیری،گروهی از بنی اسرائیل به دلیل عدم اطاعت از رهبران خود در وضعیت ناگوار و جنگ‌زده ای قرار گرفتند.این شرایط آنان را وادار کرد که برای نجات از جنگ، از اشموئیل پیامبر خود درخواست کنند تا فرماندهی برای آنان تعیین کند تا به جهاد با دشمن بپردازند و عزت گذشته خود را بازیابند. ▫️وقتی طالوت از سوی اشموئیل برای فرماندهی انتخاب شد،صدای اعتراض بلند شد که چرا طالوت؟ آنان طالوت را به دو دلیل شایسته رهبری خود نمی‌دانستند، نخست اینکه طالوت فردی ناشناخته،از روستایی دور افتاده بود و به اصطلاح بومی نبود برای همین می‌گفتند او از ما نیست که بخواهد بر ما باشد! بلکه از نسل بنیامین و ناشناس است. نکته دوم اینکه ثروت و مال چندانی نداشت. (انی یکون له الملک علینا ولم یوت سعة من المال) ▫️از نگاه آنان معیار در انتخاب افراد برای واگذاری مسئولیت، بومی بودن و بهره‌مندی از ثروت زیاد است.طالوت واجد این دو معیار نبود و از نگاه آنان، طالوت فرد شایسته نیست،اما پیامبر خدا اشموئیل، بومی‌بودن و ثروت داشتن را معیار درستی برای انتخاب نمی‌دانست. اشموئیل به مردم گفت بهره‌مندی از دانش و توان جسمی معیار درست برای انتخاب فرمانده است و طالوت این دو را به صورت حداکثری دارد لذا او شایسته انتخاب است.(بسطة فی العلم والجسم) و معیارهای حداقلی ملاک انتخاب اصلح نیست. ▫️با توجه به این هدایت قرآنی روشن می شود 1. این معیارها هستند که تعیین می کنند شایسته کیست؟ 2. مسئولیت های اجتماعی را به عنوان امانت به چه کسی باید سپرد؟ 3. معیارهای صحیح و ناصحیح برای شناخت شایستگان چیست؟ 🔸یکی از خطاهای محاسباتی در انتخاب جامعه،عدم درک دقیق از مفهوم «آزادی» است.از نگاه اسلام انسان‌ها آزاد هستند اما این آزادی با تعهد و مسئولیت همراه است و آزاد بودن انتخاب انسان به این معنا نیست که می‌تواند هرکسی را انتخاب کند بلکه باید شایسته‌گزینی صورت گیرد و میان خوبان بهترین، برگزیده شود. قبل از رأی به نامزدهای انتخاباتی باید معیارهای درست انتخاب را شناسایی کنیم و به آنان رأی بدهیم بعد معیارها را در نامزدها شناسایی کنیم.متناسب با وظیفه و مسئولیتی که قرار است به افراد واگذار شود، باید شایستگی‌های آنان بررسی شود. نامزدهای انتخاباتی و ستادهای تبلیغاتی آنان برای دفاع از خود، نباید معیارهای ناصحیح را برجسته کنند، بلکه معیارهای صحیح و شایستگی‌ها را تبیین کنند و در فضای آزاد و بدون هیجان فرصت انتخاب صحیح برای مردم را فراهم کنند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅───────┅╮ 🆔@Sahsh1367 ╰┅───────┅╯