🛵 موتورهای بازیسازی 🎮
از اسم موتور(Engine) معلوم است که محرک و سازنده است . اما ، باید بدانید که اِنجین های بازیسازی ، ابزارهای تولید بازی هستند که امکانات زیادی رو در اختیار ما قرار میدن تا یک خروجی داشته باشیم .
تعریف حرفه ای تر؟ موتور بازیسازی (Game Engine) در واقع یک فریمورک نرمافزاری بوده که در اصل جهت طراحی بازیهای ویدیویی ساخته شده و معمولا دربرگیرنده کتابخانههای (Library) مرتبط و سایر برنامههای پشتیبان است . این موتور شامل بخش های گوناگون است . موتور صدا(sound engine) ، موتور گرافیک (Graphic Engine) ، موتور ریاضیات (Math Engine) ، موتور رندر (Render Engine) ، موتور منطق و محاسبات (Logic Engine) ، موتور فیزیک (Physic Engine) و ... برخی موتورها هستند .
موتورهای بازیسازی با همدیگه فرق دارند :
1️⃣ از لحاظ ساختاری و هسته(core)
2️⃣ پلتفرمی که برای اون بازی میسازند
3️⃣ زبانهای برنامه نویسی که پشتیبانی میکنند
4️⃣ تعداد ، تنوع ، چگونگی و کاربرد ابزارهای داخل موتور
5️⃣ سادگی و انعطاف
6️⃣ تحریم بودن و نبودن
7️⃣ انحصاری و غیرانحصاری - پولی و غیر پولی
8️⃣ گستردگی کامیونیتی و آموزشهای اون
و ...
موتورهای بازیسازی و sdk های زیادی وجود داره که بسته به خروجی ای که میخوایم ، تسلطی که داریم ، امکانات سیستمی ای که داریم میتونیم اونها رو انتخاب کنیم . مثلا Unity یونیتی ، آنریل Unreal ، گودو Godot ، کوکوس Cocos ، گیم میکر Game Maker ، کانستراکت Construct ، لیب جی دی ایکس LibGDX ، لامبریارد Lumberyard ، کرای انجین Cry Engine و ...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@SajadAhmadiNiat بازیسازی با
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖