🎥مستند «الکافی» از منظر نقد و نظر
✍🏻نویسنده: محمدجواد ابراهیمی
2️⃣بخش دوم:
ساحت اول: پنج عنصر بسیار پررنگ محتوای الکافی که برای بیننده، عرضاندام میکرد:
1.اصل ورود مسعود طاهری ۴۴ساله به این وادی، ستودنی است؛ همزمان با اکران این اثر، کاری مثل "عمامه صورتی" با بیکفایتی تمام روانه بازار شد تا سهمی از اتلاف عمر دیگران را داشته باشد و علاوهبرآن، تاحدامکان، مخاطب گریزیِ خوبی نسبت به دیدن اینگونه کارها در مردم داشته باشد. چراکه ظاهر جذاب و پرفریب و بزککرده و گولزنک امثال عمامه صورتی، سهم جدی در تغییر ذائقه و دقت نظر و جلبتوجه مخاطب نسبت به فضاهای دینی و مذهبی و دستکاری آنها دارد.
امروز، همسنوسالهای مسعود طاهری، به دنبال تزهای بهاصطلاح روشنفکر مآبانه هستند تا بتوانند خودنمایی کنند.
نوع نگاه عمیق تولیدکننده، بر تمامی مطالب انتقادی بعد، میچربد.
به سازنده مستند "الکافی" بهصرف ورود در این وادی، نمرهٔ 20 داده و بهاصطلاح، با یک ستاره طلایی و بدون نیاز به رأی بقیه داوران، او را راهی مرحله پسین میکنیم و منتظر مشاهده کارهای جدیتر او در این وادی خواهیم ماند.
2.اشاره به جغرافیای شهر کلین، و بهرهگیری از کارشناسان باتجربه و کارآزموده برای معرفی جغرافیای شهر کلین، لحظات پرباری را برای بیننده رقم میزند.
3.جسارت سازنده این پروژه در استفاده از افراد گوناگون یا به دیگر سخن، ساختارشکنی و مجال دهی بهتمامی صاحبان دیدگاهها و یکسویه نبودن نگرشها در مصاحبهها، یکی از رمزهای موفقیت و برگه برندههای مسعود طاهری در "الکافی" به شمار میآید.
ساختارشکنی حساب شده و به دور از افسارگسیختگی، باعث میشود پای منتقدان هم با رعایت ادب و اخلاق، برای ارائه نظرات آنها باز شده، و بسیاری از تشنجهای بیهوده و بیثمری که با حذف برخی افراد به وجود آمده است، از بین برود. به نظر میرسد، طاهری، در این بخش عملکرد مثبتی داشته است.
4.گفتوگوهای پیرامون مباحث عقلی و کلامی در مستند الکافی، رشد فکری مخاطب را در پی دارد؛ به همین دلیل ستودنی و جذاب است.
5.توضیحات بی نظیر پیرامون مقبره جناب کلینی، نشانگر پژوهش مغتنمی است درباره آن صورت گرفته بود.
#نقد_فیلم
#الکافی
🆔
@Salsabiltv