🎥مستند «الکافی» از منظر نقد و نظر
✍🏻نویسنده: محمدجواد ابراهیمی
4️⃣بخش چهارم:
ساحت سوم: چهار نکتهای که در ناحیه فرم الکافی، نیاز به توجه بیشتر جهت ارتقا دارد:
1.اگرچه الکافی، بر پایه پژوهش عمیق و قابلقبولی استوار است؛ اما به نظر میرسد این مستند در ناحیه فیلمنامه از قوت لازم برخوردار نیست. بهراستی این مستند از شیوههای نوین برای تولید، بهره نگرفته و به همان روش کلاسیک پدیدآمده است. دلیل پیشگفته موجب میشود که محصول نزدیک به سه ساعتهٔ مسعود طاهری، مخاطب را به ملالت و فرسودگی بکشاند. پروژهٔ الکافی همانگونه که از یک سو به یک پژوهش دقیق و عمیق نیاز داشت، از سوی دیگری به همان میزان نیازمند یک داستان جذاب و دلپذیر بود تا ماندگاری و فراگیریاش بیشتر بشود.
گفتنی است که طولانیبودن یک فیلم همواره بهعنوان نقطه آسیب و ضعف آن به شمار نمیآید؛ چرا که یک فیلم دلهرهآورِ و زندگینامهای حماسی به نام اوپنهایمر (Oppenheimer) هم سهساعته تولید شده است، ولی بامهارتهای مثالزدنی، مخاطب را پای صفحهنمایش، میخکوب نگه میدارد.
اگر گفته شود که این سبک پژوهشها فقط در قالبهای کلاسیک قابلیت عرضه دارند، میتوان گفت که در این صورت، یک اثر کاملاً خشک و غیرمنعطف و بسیار دور از ذوق مخاطبان امروزی تولید کردهایم.
2.در این مستند به مطالب و مسائل گوناگونی پرداخته شد؛ اگر چنانچه در فیلمنامهٔ الکافی، این مسائل در آغاز بهعنوان یک چالش جدی در پیشِ روی مخاطبان قرار داده میشد، هنگامی که اساتید و کارشناسان، در صدد پاسخگویی به آن چالشها و پرسشها بودند، برای بیننده هم حس رضایت حاصل میگردید و به تعبیری پاسخها به جان او مینشستند. قطعاً مستندساز ماهر و زبردست الکافی، خودش میداند که در مصاحبهها چه پرسشهایی را دنبال میکند و در سیر تدوین، مطالب را چگونه پشتسرهم بگذارد، اما به نظر میرسد که برای مخاطب برخی رفتوبرگشتها روشن نباشد و وی را در هالهای از ابهام فروببرد.
3.فضای ضبط گفتوگوها با برخی کارشناسها چندان دلچسب و مناسب نبود و نوع دکور برای تماشای بیش از 5 دقیقه، بسیار ملالت آور بود.
4.همچنین نورپردازی این مستند، نمرهٔ شایستهای نمیگیرد؛ در عمدهٔ ضبطها، خلأ نورپردازی غیرحرفهای به چشم میخورد؛ مثلاً سایهٔ سر برخی کارشناسان، بر بدنهایشان قابلمشاهده است درحالیکه چنین اشکالاتی را میتوان با انجام برخی تدبیرهای معمول، بهآسانی برطرف کرد.
#نقد_فیلم
#الکافی
🆔
@Salsabiltv