🔆 موسس فرهنگستان علوم اسلامی قم (رحمهالله علیه):
🔅زنان ۵ دسته هستند.
🔅زنان میتوانند یک لباس ساده را با ۵ انگیزهٔ متفاوت بدوزند!
🔅زنان میتوانند در موازنه ارزی نقش مثبت ایفا کنند.
✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
1️⃣ گاهي مادری براي فرزندش لباسي میدوزد و هدفش اين است كه لباس فرزندش را بهگونهاي زيبا بدوزد كه وسيلهٔ تفاخرش به مردم باشد. اين يك نوع حساسيت و يك گونه انگيزه است كه منشأ چنين عملي ميشود.
2️⃣ دوم اینکه زن لباس را براي تفاخر فرزندش نميدوزد، بلكه اين كار را براي خشنود شدن شوهرش انجام ميدهد. طبيعتاً اين نمونه، يك سطح بالاتر از قبلي است.
3️⃣ سطح بالاتر از اين هم فرضاً به اين صورت است كه زن آن لباس را تنها بهخاطر خشنودي شوهرش نميدوزد، بلكه بهخاطر خدا صرفهجويي در زندگي را لازم ميداند. او خشنودي خدا را میطلبد، گرچه از شوهرش هم قدرداني ميكند. ته قلب و محور و بنيان قلب او بر محبت نسبت به خدا استوار است، لذا احترامي هم كه به شوهرش ميگذارد احترام الهي است، مادي نيست و براي جلب يك نفر به خود و فريفتهگري نيست. طبيعي است كه اين رتبه نسبت به مراتب قبل والاتر است.
4️⃣ يك رتبه از اين والاتر هم متصور است و آن اينكه زن بگويد من در اين كار طالب رضاي خدا هستم، اما نهتنها در شكل خشنود نمودن شوهر؛ چون در عين اينكه به شوهر احترام ميگذارم، ولي انجام اين كار تنها در شكل خشنودي شوهر ـ كه طبيعتاً رضاي خدا هم در اين است ـ براي من كوچك است و من به اين حد قانع نيستم و به دنبال امري بالاتر و والاتر از اين هستم، فرضاً ميگويد نظام اسلامي ايران در مقابله با استكبار، از نظر ارزي (ارز خارجي) دچار مضيقه است و لذا من در اين فكرم كه در حد توانم و به هر اندازه كه ميتوانم لباس بچه يا شوهرم را خودم بدوزم و راضي نباشم كه لباس از ساير كشورها به ايران وارد شود تا منجر به هزينه ارزي گردد؛ چون ما دچار محدوديت ارزي هستيم. يا فرضاً بگويد موازنه ارزي متأثر از الگوي مصرف است كه من هم يكي از مصرفكنندگانم، لذا من تاب تحمل پايين آمدن ارزش ارز را ندارم و لذا سعي ميكنم به مقدار قدرت خودم، سهيم در مشكلات ارزي نباشم. 👉
اگر در اين مثال دقت كنيد درمييابيد كه اين زن به «نظام ولايت» توجه دارد و ميگويد: «من ميخواهم به اين نظام كمك كنم». اين، بالاتر از مرتبه قبل است. این رتبه را «رتبه كلان» مينامم.
5️⃣ حال از اين رتبه هم پا فراتر میگذاریم و ارتباط امور زنان با تكامل اجتماعي را، در قالب رابطه دوخت يك لباس با تكامل اجتماعي، اجمالاً مطرح میکنیم. آن زني كه فرضاً ميگويد: كل نظام به منزلت يك دستگاه پخش (دستگاه بلندگو) است و يك «پرچمدار» و رهبري است كه از طرف «نبي اكرم صلي الله عليه و آله و سلم» ميخواهد به وسيله اين دستگاه، صداي اسلام را به جهان برساند، لذا من نبايد بلندگوي اسلام را ضعيف كنم، من بايد بگذارم اين صداي «تاريخي» به گوش مردم جهان برسد، من نبايد با «مصرف» خود در راه تكامل بشر سنگاندازي كنم.» (۱۳۷۷)
☑️
@moniroddin
پ.ن از مدرسه اقتصاد:
آوردن برخی مباحث استادسیدمنیرالدین حسینی به معنای تأئید تمام مطالب ایشان نیست. خصوصاً هنوز بنده نسبت به مباحث معرفتشناسی ایشان و برخی مبانی ایشان در حال مطالعه هستم؛ ولی ایشان را به عنوان یکی از متفکرین انقلاب و شاگرد امام مورد مطالعه قرار میدهم و مباحث ایشان برایم قابل تأمل است.
☑️
@schoolofeconomics