با سلام و تشکر از پاسخ خوب شما به آقای ، روایت دومی که به‌عنوان مستندات سخنان ایشان مطرح شده این روایت است: .... إِنَّ أَهْلَ الْبَيْتِ لَيَجْتَمِعُونَ وَ يَتَوَاسَوْنَ وَ هُمْ فَجَرَةٌ فَيَرْزُقُهُمُ اللَّهُ وَ إِنَّ أَهْلَ الْبَيْتِ لَيَتَفَرَّقُونَ وَ يَقْطَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فَيَحْرِمُهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ أَتْقِيَاءُ. الكافي، ج‏2، ص: 348 🆔 @Shobhe_ShenaSi ✅ پاسخ ✍ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹 معنای این روایت چنین است: اگر خانواده ای که همگی فاجر هستند دور یکدیگر جمع شوند و تواسی کنند موجب افزایش رزق آنها می‌شود. اما خانواده‌ای که قطع رحم کنند، حتی اگر از متقین باشند، از رزق و روزی (بیشتر) محروم می‌شوند. بنابراین پاسخ واضح است؛ اولا جمع شدن آنها به منظور شراب‌خواری یا گناه دیگری نیست، بلکه روایت می‌گوید خانواده‌ای که چندان متقی نیستند دور هم جمع شده باشند رزقشان زیاد می‌شود. پر واضح است که هر جمع شدنی حتی از فجار و فسقه مستلزم گناهکاری مخصوصاً شرابخواری نیست. ثانیاً در روایت قید «تواسی» ذکر شده، یعنی این دیدار خانوادگی همراه با برطرف کردن نیازهای یکدیگر است. ثالثاً هیچ‌گونه برتری ارزشی برای آنها نسبت به خانواده دوم بیان نشده، بلکه این عملکرد (آنها یعنی صله رحم به اضافه تواسی) صرفاً موجب افزایش رزق آنها می‌شود. اما اگر افرادی حتی متقی باشند اما این فضیلت و ارزش (یعنی صله رحم به اضافه تواسی) را نداشته باشند، محروم از رزق و روزی بیشتر خواهند شد. بنابراین، روایت در صدد بیان فضیلت صله رحم است و آثار وضعی آن مانند افزایش رزق و روزی است نه توصیه به فاسق و فاجر بودن یا توصیه به اجتماع و شراب‌خواری یا هر گناه دیگر. به عبارت دیگر مخاطب این روایت متقین است (چون اساساً فساق سر و کاری با روایت ندارند) و به آنها می‌گوید: اگر به دنبال افزایش رزق و روزی هستید راه آن صله رحم است و بدانید که وقتی یک فاجر از طریق صله رحم می‌تواند رزق خود را افزون کند، آنها به طریق اولی می‌توانند از این سبب استفاده کنند. 👈 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06