❌ شبهه ۹۹۴ آیا خداوند می‌تواند سنگی را به وجود بیاورد که خود قادر به بلند کردن آن نباشد؟ اگر بتواند که خلق کند و قادر به بلند کردن آن نباشد که نقص است. و اگر هم نتواند، باز هم نقص است. ✅ پاسخ 🆔 @Shobhe_ShenaSi 🔹یکی از اوصاف خداوند، صفت «قدرت» و «توانایی» او است، که مانند ذات و دیگر صفات او، بی انتها است. این مطلب هم در علوم عقلی؛ مانند فلسفه و کلام (مثلاً اسفار ملاصدار ج۶ ص ۳۰۷ ) و هم ادله نقلی مانند آیه «ان الله علی کل شیء قدیر» بارها بیان و اثبات شده است 🔹اما در پاسخ به شبهه مذکور و پس از حذف مقدمات عرض می‌شود که قدرت خداوند به محالات ذاتی تعلق نمی‌گیرد، و آنها از دایره قدرت (به طور کلی و از جمله قدرت پروردگار) خارج‌اند. آفریدن سنگی که خداوند - در حالی‌که آفریدگار آن است - بر حرکت دادن آن قادر نباشد، محال ذاتی است زیرا آفریننده هرچیزی بر آن چیز مسلط است و اگر بگوییم آفریدگاری نتواند مخلوق خود را تغییر دهد، به این معنا است که آفریدگار، آفریدگار نباشد!! در حقیقت سوال مذکور یک سوال متناقض است و معنا ندارد بپرسیم آیا چیزی (مثلاً آفریدگار) می تواند همان چیز نباشد؟! 🔻با این حال ممکن است که باز گفته شود که نتیجه این گفته چیزی جز پذیرفتن محدودیت قدرت خداوند و عجز و نقض او نیست، اما در جواب گفته می شود که این امر هیچ‌گونه محدودیتی برای قدرت الهی به دنبال ندارد؛ زیرا این امور اصولاً قابلیت ایجاد ندارند؛ زیرا اصلاً چیزی (شیئ) نیستندکه که قدرت به آن تعلق گیرد در حالیکه در استدلال عقلی و تعابیر قرآنی آمده است که «ان الله علی کل شیء قدیر؛ خدا بر هر تواناست» 🔻برای روشن شدن مطلب، توجه به این مثال مفید است: استاد کوزه‌گری را در نظر بگیرید که می‌تواند زیباترین کوزه‌ها را از گل بسازد. حال اگر به جای گل، مقداری آب در اختیار وی قرار دهیم و از او بخواهیم که کوزه‌ای درست کند، بدیهی است که در این فرض، کوچک‌ترین توفیقی برای ساختن حتی یک کوزه ساده نخواهد یافت. اما این عدم توفیق را نمی‌توان به ناتوانی یا کم تجربگی او نسبت داد و در مقام استادی او تردید نمود؛ زیرا آنچه در اختیار او بوده، اصولاً قابلیت تبدیل شدن به کوزه را ندارد، و پدید آمدن کوزه از مقداری آب، محال و غیر ممکن است. 👈 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06