🖌 متن سخنرانی حجه الاسلام سید مهدی توکّل 🔷 جلسۀ دوازدهم (5 اردیبهشت سال 1400) ✅ موضوع: شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان 🍁 اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِي فِيهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْكَفَافِ وَ احْمِلْنِي فِيهِ عَلَى الْعَدلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّي فِيهِ مِنْ كُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِكَ يَا عِصْمَةَ الْخَائِفِين؛ خداوندا! مرا در اين روز با پرده ی حجابت و پاكامنی مزين گردان و مرا با لباس قناعىت و كفاف پوشش ده و همواره بر رعايت عدل و انصاف ياری ام رسان و از هرچه كه از آن بيمناكم امانم ده به پشتيباني ات ای پشتيبان خوف كنندگان. 1️⃣ ابتدا از خداوند می خواهیم که ما را با ستر و عفاف مزین نماید. «ستر» و پوشاندن هم به این معنا است که ما عیب دیگران را بپوشانیم و هم به این معناست که خداوند عیبت ما را نزد دیگران افشا نکند و آبروی ما را حفظ نماید. عفاف که همان پاکدامنی است یک معنای وسیع دارد که پاکدامنی نسبت به انجام تمامی گناهان است. در مقابل آن نیز شهوت قرار دارد که به معنای تبعیت از خواسته ها و اشتهای نفس در تمامی مواردی است که می خواهد با خدا مخالفت کند. به همین دلیل در قرآن گاه از آن با لفظ جمع «شهوات» تعبیر شده است که بیانگر شهوت، جنسی، شهوت مقام، شهوت مال و مانند آن است. (نساء / 27) 👈 نکتۀ مهم این است که ابتدا از خداوند می خواهیم که عیب ما نزد دیگران مستور و پوشیده بماند و سپس می خواهیم که ما را انسانی عفیف قرار دهد که در نتیجه آبروی ما نزد خدا، معصومین، ملائکه و مقربان درگاه الهی نیز حفظ باشد. 2️⃣ سپس تقاضا می کنیم که مارا با لباس قناعت و کفاف - که همان بسنده کردن به مقدار لازم است - پوشش دهد. روی آوردن به دنیا، هم وقت و انرژی انسان را هدر می دهد، هم فرصت انسان برای عبادات و کار برای آخرت را کم می کند، هم در انسان برای حفظ آنچه به دست آورده دغدغه ایجاد می کند و هم نمی تواند نفس انسان را سیراب نماید. به همین دلیل گاه انسان ها به کارهای احمقانه ای دست می زنند که از جمله آنها اختلاس های چند هزار میلیاردی است که حتی نمی شود چنین مبلغی را مصرف نمود. اینجاست که رسول خدا هنگام دعا می فرماید: «خداوندا! محمد و آل محمد را به مقدار کفاف و لازم روزی ده (نه بیشتر)». (کافي، ج ‏2، ص: 140، ح 4). 3️⃣ آنگاه از خداوند تقاضا می کنیم که اهل عدالت و انصاف باشیم. معنای عدالت و انصاف به یکدیگر نزدیک است همان گونه که امیر مؤمنان ع در نهج البلاغه در تفسیر آیۀ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسانِ» می فرماید: الْعَدْلُ: الْإِنْصَاف‏ یعنی عدل به معنای انصاف است. (نهج البلاغه، کلمات قصار، شمارۀ 231.) انصاف در روایتی از امام صادق ع معنا شده است آنجا که می فرماید: «برترين اعمال سه چيز است: رعايت انصاف در حق مردم نسبت به خويشتن تا آنجا كه چيزى را براى خود نخواهى مگر اينكه همانندش را براى آنها بخواهى...‏». (کافی، ج 2، ص 144، ح 3.) یعنی اگر دوست داریم به ما احترام بگذارند،هنگام گرفتاری از دیگران انتظار کمک داریم، اگر دوست داریم به رتبه های بالای علمی دست یابیم همین کارها را در مورد دیگران نیز انجام دهیم و آنها را کمک نماییم. رعایت این کار در روایت دیگری از امام صادق ع به عنوان یکی از سخت ترین اعمال معرفی شده است. (بحار الانوار، ج 75، ص 264.) 4️⃣ آنگاه از خداوند می خواهیم که ما را از هر آنچه می ترسیم دور نگه دارد. ترس گاه نسبت به امور معنوی است که همان ترس از دوری از خدا و مبتلا شدن به عذاب و سخط الهی است و گاه نسبت به امور دنیوی مانند، مبتلا نشدن به همسایۀ بد، انسان شرور و بی رحم، مبتلا نشدن به فقر، از راه به در نرفتن فرزندان و موارد بسیار دیگر. راه نجات از مبتلا شدن به سخط الهی بر اساس آیۀ سی از سورۀ فصلت رعایت ایمان و استقامت به خرج دادن تا آخر عمر است. راه رهایی از ترس های دنیوی هم به این است که انسان ارتباط خودش را با خدا حفظ کند همان گونه که در حدیثی از امام صادق ع می خوانیم: «کسی که از معصیت و مخالفت با خدا بترسد خداوند کاری می کند که ابهت او به دل دیگران بیفتد و همه از او بترسند ولی اگر کسی از خدا نترسد خداوند نیز او را از همه چیز می ترساند». (کافی، ج 2، ص 68، ح 3.) 5️⃣ در خاتمه خداوند را به پشتیبانی اش که از کسانی که هراسان هستند حمایت می کند قسم می دهیم تا دست ما را نیز بگیرد و ایمنی را در دنیا و آخرت به ما عنایت فرماید. 💠-------------- ✴️ لینک ملحق شدن به کانال رسمی حجة الاسلام سید مهدی توکل https://eitaa.com/joinchat/804388952C1bf45812bd 👈 ارتباط با ادمین @smtavakol ✅ لینک سخنرانی های فارسی و انگلیسی و کلاس های آموزش زبان ایشان در آپارات: https://www.aparat.com/smtavakol/Playlist 📌 پیج اینستاگرام https://www.instagram.com/smtavakol/