✾࿐༅🍃🌸🍃✾🍃🌸🍃༅࿐✾ 🌸 بالاترین فضیلت برای امیر مؤمنان ع🌸 ✅ شیخ مفید روایت می کند که روزی مأمون از امام رضا ع پرسید: بالاترین فضیلتی که در قرآن برای امیر مؤمنان ع وجود دارد چیست؟ ☀️امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمود: همان فضیلتی که در آیۀ مباهله وجود دارد که به حکم «وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ» رسول خدا (ص) (فقط) امیر مؤمنان ع را انتخاب کرد بنا بر این او به حکم خداوند عز و جل نفس رسول خدا (ص) است. سپس فرمود: «وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهُ تَعَالَى أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَفْضَلَ فَوَاجِبٌ أَنْ لَا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ بِحُكْمِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ؛ و از آنجایی که می دانیم در خلق خداوند کسی بزرگوارتر و با فضیلت تر از رسول خدا (ص) نیست، پس به حکم خداوند عز و جل کسی نباید از نفس رسول خدا (ص) (که امیر مؤمنان ع است) با فضیلت تر باشد». ❓ مأمون در اینجا اشکالی را مطرح کرد و گفت: در آیۀ شریفه «الْأَبْنَاءَ» (فرزندان) به لفظ جمع آمده است ولی مراد از آن امام حسن و امام حسین علیهما السلام می باشند. همچنین مراد از «النساء» (زنان) که به لفظ جمع است فقط یک نفر است که دختر رسول خدا (ص) می باشد. بنا بر این چه اشکالی دارد که مراد از «أَنْفُسَنا» نیز فقط شخص پیغمبر (ص) باشد و امیر مؤمنان داخل در آیۀ شریفه نباشد؟ ☀️ امام علیه السلام در اینجا پاسخ جالبی به مأمون داد و حاصل آن این است که در ابتدای آیه از کلمۀ «نَدعُ» (دعوت کنیم) استفاده شده است و کسی نمی تواند خودش را دعوت کند و از آنجا که جز امیر مؤمنان ع در جریان مباهله کسی با آن حضرت نبود متوجه می شویم که او نفس رسول خدا (ص) است. 📣 مأمون در پاسخ گفت: وقتی پاسخ قاطعی ارائه می شود دیگر جای سؤال نیست. 📒بحار الانوار، ج 35، ص 257. ✾࿐༅🍃🌸🍃✾🍃🌸🍃༅࿐✾ ---------- ✴️ لینک ملحق شدن به کانال حجة الاسلام سید مهدی توکل https://eitaa.com/joinchat/804388952C1bf45812bd 👈 ارتباط با ادمین @smtavakol ✅ لینک آپارات: https://www.aparat.com/smtavakol/playlists