؛ ▪️تغییر و حرکت اغلب با احساس ایجاد می‌شود. لذا علامه طباطبایی (رضوان‌الله تعالی علیه) می‌فرمودند: "اگر محتوا را بیان نمودید اما نتوانستید آن‌را به احساس تبدیل کنید، تغییر در رفتار مخاطب ایجاد نمی‌شود، زیرا محتوا در ارتباط با ذهن، فکر و رفتار مربوط عمل است که در دو ساحت مختلف قرار دارند." (المیزان فی تفسیرالقرآن، ج۶، ص: ۲۵۹) ▪️با این بیان، در میان معصومین دیده‌ می‌شود جریان امام صادق (علیه‌السلام)، برای خواص، قدرت ایجاد حرکت دارد ولی اباعبدالله (علیه‌السلام) برای عموم مردم حرکت ایجاد می‌کند. باید گفت این تجلیات به لحاظ ظرف ظهور، مراتب دارد؛ لذا اینکه کشتی اباعبدالله (علیه‌السلام) اسرع و اوسع است، تضعیف مقام امام صادق (علیه‌السلام)‌ نیست، بلکه جریان کربلا به‌واسطه قالبی که در آن تبلور یافت، متفاوت است. ▪️لذا باید گفت خواندن یعنی ترسیم مظلومیت اباعبدالله (علیه‌السلام) به‌گونه‌ای که اذهان بتوانند آن را درک کنند. اشک، باعث رأفت قلوب می‌شود و روضه یکی از ابزارهای همراه ساختن قلوب است. لذا قلبی که ۴۰ روز با اندوه کربلا انس گرفته است، ظرف مهیاتری برای دریافت معارف است. 🔸 با این بیان در خود نباید و بر مقام امامت و به‌خصوص اباعبدالله (علیه‌السلام) را فراموش کنیم. با همین وسیله زمینه‌سازی دریافت معارف محقق می‌شود. از این منظر برخی از هیئات معتقدند ابتدا باید در مجلس، مختصری خوانده شود و با آماده ساختن قلوب، آنگاه وعظ و خطابه آغاز شود. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |