📖 سرگذشت قدرت شیعیان قطیف در حجاز
🔖
#اختصاصی
📸
b2n.ir/e90835
🔸 قطیف، نام استانی در منطقه شرقی سرزمین حجاز هست که بیشتر جمعیت این استان را شیعیان تشکیل میدهند. شیخ نمر باقر النمر از علمای شیعه که سال 1394 اعدام شد، از اهالی شهر عوامیهی همین استان بود. این منطقه بهخاطر وجود علما و مدارس متعدد دینی، به «نجف صغری» مشهور شده است.
🔸 استان قطیف در شمال منطقهی شرقی حجاز قرار گرفته و از جنوب با استان احساء همسایه است. شرق این استان هم به سواحل خلیج فارس میرسد و بخش مهمی از نفت دولت سعودی در این استان قرار دارد.
این استان شامل سه شهر قطیف، سیهات و صفوی هست. جزیره بزرگ تاروت در خلیج فارس در 5 کیلومتری قطیف قرار دارد.
🔸 حدود 15 درصد از جمعیت حجاز را شیعیان تشکیل میدهند که بیشتر از دو میلیون نفر میشود و اکثرشان هم در منطقه شرقی -از جمله در استان قطیف- زندگی میکنند.
🔸 از سال 1970 بسیاری از شیعیان احساء از روستاها به شهر مهاجرت کردند؛ ولی شیعیان قطیف غالباً در روستاها باقی ماندند. شیعیان احساء با اهل تسنن روابط بالایی دارند ولی قطیفیها روابط کمرنگتری برقرار کردند.
از طرفی هم شیعیان احساء از لحاظ سیاسی انگیزه ندارد و مذهب را از سیاست و تجارت جدا میدانند و یا در حالت خوشبینانه، اینطور وانمود میکنند؛ ولی مسائل سیاسی برای شیعیان قطیف دارای اهمیت بیشتری است.
🔸 از طرفی هم نفت حجاز که در دست شیعیان بود پس از قدرت گرفتن سعودیها، قطیف را به شهر مهاجرین وهابی تبدیل کرد.
موقعیت استراتژیک قطیف بهدلیل وجود نفت، توجّه مضاعف سعودیها رو به دنبال داشت. و در مقابل، وضع اقتصادی نامناسب شیعیان در مقطعی که درآمد نفت سعودی بسیار بالا رفته بود، عامل جدّیتری برای بالا گرفتن اعتراضات شیعیان شد. شیعیان نهتنها در امور سیاسی هیچگونه مشارکتی نداشته و ندارند، بلکه در امور اقتصادی هم زمینۀ مناسبی برای رشد یا در دست گرفتن مشاغل مهم را از دست دادهاند.
🔸 در ابتدای قدرت گرفتن وهابیون و سرکوب شیعیان در مناطق نفتی، شیخ حسن صفار و تَوفیق السَیف، دو تن از رهبران فکری شیعه دوره جدید بودند که از لحاظ اثرگذاری روی کویت و جوانان سعودی نقش پر رنگی داشتند! نوشتههای صفّار، نقش مهمّی در فراهم کردن زمینۀ تحول سالهای 1976-1982م. داشت.
🔸 در همان سالها که همزمان با اوایل دهه 60شمسی میشد و در ماه محرم سال 1400قمری، تظاهرات گستردهای از سمت حدود هفتادهزار نفر از شیعیان در نقاط مختلف حجاز برگزار و به درگیری با نیروهای دولت سعودی منجر شد که از سمت دولت سعودیِ حجاز، این ماجرا در نوع خود بهعنوان یک انتفاضه در تاریخ حرکت انقلابی شیعیان قطیف و حوالیَش شناخته میشود.
این فعالیتهای سیاسی تا چندسال بعد ادامه داشت ولی با سرکوبها و درگیری ایران با جنگ و مشکلات داخلی و غفلت از شیعیان حجاز، کمکم خاموش شد. طی سالهای بعد به تدریج، روش اصلاحطلبانه جای روش انقلابی پیشین را گرفت و پس از آن، مشی رهبران شیعه در استانهای شرقی از جمله قطیف، در چهارچوب نوعی گفتوگو و تعامل برای گرفتن امتیازات بیشتر از دولت تعریف شد.
🔸 در همان سالها، یک فرد استثنایی بهنام شیخ نمر باقر النمر که مثل رهبران دیگه فکر نمیکرد، پس از تحصیلات حوزوی و تدریس علوم اسلامی در قم و دمشق، سال 2003 میلادی به استان قطیف برگشت و با زنده کردن شور انقلابی در خطبههای نماز جمعه و اظهارنظرهای شورانگیزش، قصد داشت جان تازهای به پیکر شیعههای حجاز و مبارزاتشان ببخشد که متاسفانه با کمکاری دستگاه دیپلماسی امالقرای شیعیان جهان یعنی ایران، دولت سعودی مثل آب خوردن و بدون ترس از اقدامات واکنشی شیعیان جهان، یه انقلابی شناختهشده را اعدام کرد و صدای کسی که بزرگترین سرمایه شیعه در عربستان بود قطع شد.
بعد از شیخ نمر، فعلا کسی نتوانسته مثل او، زیر میزِ تعامل با وهابیون سعودی به بهانهی امتیازگیری بزند.
✍ مجید کریمی
#جزیره_العرب_در_جنگ_جهانی_چهارم
🔰جنگ جهانی چهارم
📡
@worldwar4_ir