🔴 چرا جاهلان نباید امر به معروف و نهی از منکر کنند؟ 🔻عموم فقهای شیعه، چهار شرط برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر در نظر گرفتند: 1️⃣ شرط اول: شناخت معروف و منکر؛ یعنی کسی که می‌خواهد امر و نهی کند، باید معروف و منکر را بشناسد. بداند چه چیزی معروف و چه چیزی منکر است. 2️⃣ شرط دوم: شخص مورد نظر بر منکر اصرار داشته باشد. 3️⃣ شرط سوم: احتمال تاثیر بدهد. 4️⃣ شرط چهارم: برای فرد و جامعه مفسده‌ای نداشته باشد. 🔹هر چهار شرط، بالاخص شروط اول و چهارم، نیاز به شناخت و آگاهی و بصیرت دارد. چنانچه یک فرد بدون آگاهی و بصیرت، بخواهد اقدام کند سود که نمی‌رساند، بلکه ضربه و خسارت وارد می‌کند. لذا آنانیکه دچار جهل هستند و معروف و منکر را نمی‌شناسند، عوامل و ریشه‌ها را نمی‌شناسند، نباید امر و نهی کنند. نه اینکه، تکلیف از گردن جاهل ساقط است، بلکه این جاهل نیاز به فکر و عقل و مطالعه و تحقیق و ... دارد تا بصیرت کسب کند. 🔻استاد شهید مطهری(ره) در این زمینه می‌فرماید: «ما که تا حالا همه اش امر به معروف و نهی از منکر کردن ما در اطراف دکمه لباس مردم بوده است. در اطراف بند کفش و موی سر مردم و دوخت لباس مردم بوده است. ما معروف و منکر نمی شناسیم چی است. 🔹- ما معروف ها را به جای منکر می گیریم و گاهی وقتها منکرها به جای معروف می گیریم. همین بهتر که ما جاهل ها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم. چه منکرها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد. 🔸- آگاهی، بصیرت، خبرت و خبرویت می خواهد. دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی میخواهد تا آدم بفهمد چه چیزی را امر به معروف و نهی از منکر کند. یعنی تا راه معروف را تشخیص بدهد و ببیند معروف کجاست. منکر را تشخیص بدهد و ریشه آن را به دست بیاورد ببیند از کجا این منکر سرچشمه می گیرد. 🔹- لذا ائمه دین فرموده اند جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منکر نکند. چون «لانه ما یفسده اکثر مما یصلح». 🔸- چون جاهل وقتی می خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، می خواهد بهتر کند، بدتر می کند. 🔹-این وظیفه هم ساقط نمی شود. نمی توانیم بگوییم چون ما جاهلیم پس وظیفه از ما ساقط شد. گفتید جاهلها امر به معروف و نهی از منکر نباید بکنند، ما هم که جاهلیم امر به معروف و نهی از منکر از ما ساقط شد، نه! مگر نمی دانم و نمی فهمم در دنیا عذر است؟ خدا این مغز و عقل را برای چه آفریده است؟ برای این که بفهمید، موشکافی و تحقیق کنید و بفهمید. به تو می گوید چرا نفهمیدی؟ نفهمیدم و نمی دانستم عذر نشد. چرا نرفتی بفهمی و بدانی؟».