▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ «فَلَا اقْتَحَمَ العَقَبَة» پس وارد عقبه نشد ✍سيّد شرف الدين نجفى رحمه الله در كتاب «فضائل الآيات» و بحرانى رحمه الله در كتاب «تفسير برهان» از ابان نقل مى كنند كه گفت: 👈 از امام صادق عليه السلام سئوال كردم درباره آيه شريفه «فَلَا اقْتَحَمَ العَقَبَة» [۱] «پس وارد عقبه نشد» فرمود: 👈اى ابان! آيا درباره آن از كسى مطلبى شنيده اى؟ عرض كردم: نه، فرمود: ما مراد از عقبه هستيم. 👈سپس فرمود: اى ابان! آيا درباره آن كلامى و توضيحى ذكر كنم كه از دنيا و آنچه در آن است براى تو بهتر و با ارزش تر است؟ 👈عرض كردم: بفرمائيد. ▪️امام عليه السلام فرمود: «فَكُّ رَقَبَة» [۲]، «آزاد كردن بنده است». الناس مماليك النار كلّهم، غيرك وغير أصحابك ففكّكم اللَّه منها. مردم همه در بند آتش و گرفتار دوزخند غير از تو و دوستان تو كه خدا شما را از آن رهانيده و آزاد كرده است. ▪️عرض كردم: به چه چيزى ما را از آتش آزاد كرده؟ فرمود: 👈بولايتكم أميرالمؤمنين عليّ بن أبي طالب عليه السلام [ وبنا فكّ اللَّه رقابكم من النار]. به ولايت و محبّتى كه نسبت به اميرالمؤمنين عليه السلام داريد و به واسطه ما خداوند شما را از آتش آزاد نموده است. [۳] 📓[۱]: سوره بلد، آيه ۱۱. 📓[۲]: سوره بلد، آيه ۱۳. 📓[۳]: تأويل الآيات: ۷۹۹/۲ ح۵، 📓تفسير برهان: ۴۶۵/۴ ح ۸، 📓 بحار الأنوار: ۲۸۱/۲۴ ح۲، 👈به نقل از تفسير فرات: ۵۵۸ ح۲. 📓ترجمه کتاب نفیس قطره ج۱،ص۵۵۵ کانال👇 @Targomeh