🕋بسم الله الرحمن الرحیم 🕋 💜دائره المعارف قرآن کریم💜 ⏳ ⏳ 🍀 آخر به بخش پایانى هر مجموعه گفته ، و زمان در لغت بر وقت کم یا زیاد اطلاق مى‌شود . 🍀و مقصود از آن در این‌جا روزگار و عمر جهان است. 🍀 « » ترکیبى اضافى و به معناى بخش پایانى حیات دنیا است. 🍀واژه زمان در قرآن به کار نرفته است ؛ اما مطالب گوناگونی درباره این موضوع از آیات قابل استفاده است . 🍀 قران به طور کلی جهانیان را به دو بخش پیشینیان ( الاولین ، المستقدمین ) و پسینیان ( آخرین المستاخرین ) قسمت کرده است (واقعه ۱۳ و ۳۹ و ۴۹ ) (حجر / ۲۴ ) 🍀 افزون بر آن ، آیاتی در قرآن از میراث بری زمین به وسیله صالحان و مستضعفان ، پیروزی نهایی حق بر باطل و گسترش اسلام در سرتاسر جهان سخن می گوید که پس از وقوع بلاها و فتنه های بسیار محقق می شود . ( اعراف /۱۲۸ ؛ نور / ۵۵ ؛ قصص / ۵ ؛ فتح ۲۸ و ...) 🍀 این آیات با دوره پایانی دنیا ارتباط دارند و برخی از نشانه های قیامت که از آن به * اشراط * الساعه ن تعبیر شده ( محمد / ۱۸ ) نیز در این بخش واقعند . 🍀 در روایات و تفاسیر بسیاری از نشانه های آخرالزمان از اشراط الساعه نیز شمرده شده است ؛ از این رو برای جدایی این دو موضوع مقاله به حوادث و تحولات اجتماعی در واپسین دوره حیات بشری اختصاص یافته که معمولاً در کتاب هایی تحت عنوان * الملاحم و الفتن * 🍀و کتاب های مربوط به غیبت امام زمان بررسی می‌شوند و اشراط الساعة به حوادث طبیعی و دگرگونی‌های کیهانی در آستانه قیامت ، مانند : طلوع خورشید از مغرب ، پوشیده شدن آسمان از دود ،‌تاریک شدن خورشید و ماه و ستارگان ، متلاشی شدن کوهها و .....محدود شده است . 🍀 تعبیر * الیوم الاخر * که در قرآن فراوان به کار رفته ، با جهان آخرت مرادف و ناظر به این واقعیت است که زندگانی آن جهان ، درپی حیات دنیایی ، سرانجام نهایی آن است . 🍀 در نتیجه این اصطلاح نیز به بحث * * مربوط نمی‌شود . 🍀 از آنجا که مفهوم * آخر * نسبی است و در تاریخ انقراض دنیا اختلاف فراوانی وجود دارد و قرآن نیز از تعیین وقتی مشخص برای آن پرهیز کرده ( لقمان / ۳۴ ؛ احزاب / ۶۳ ؛ زخرف / ۸۵ ) محدوده آخرالزمان به دقت قابل اندازه گیری نیست ؛ 🍀 با این حال ،‌با استفاده از روایات می توان بعثت پیامبر خاتم را سر آغاز دوره * آخرالزمان * دانست ؛ 🍀 البته در بیشتر روایات ، به دوره پایانی که با ظهور مهدی مقارن است اطلاق شده است . کانال👇 @Targomeh