─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 26 آيه🔻 ⤵️يَبَنِى ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاساً يُوَ رِى سَوْءَ تِكُمْ وَرِيشاً وَ لِبَاسُ التَّقْوَى‏ ذَ لِكَ خَيْرٌ ذَ لِكَ مِنْ ءَايَتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ترجمه 🔻 ⤵️اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستادیم تا هم زشتى (برهنگى) شما را بپوشاند و هم زیورى باشد، و(لى) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه‏ هاى خداست، باشد كه آنان پند گیرند (و متذكّر شوند). ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ نکته ها 🔻تفسیرنور☀️ ⤵️پس از نقل داستان حضرت آدم، خداوند در این سوره چهار بار (در این آیه و آیات 27، 31 و 35)، فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده و به امورى همچون: 💢حفظ لباس تقوا، فریب شیطان را نخوردن، در خوراكى‏ ها و آشامیدنى‏ ها و تجمّلات اسراف نكردن و پذیرفتن دعوت انبیا، سفارش نموده است. 🌻«ریش»، به معناى پر پرندگان است كه براى آنها، هم پوشش است و هم وسیله‏ى زیبایى، همچنین به لباسى كه براى انسان نوعى زینت به حساب آید، ریش گفته مى‏ شود. 💢همه‏ى نعمت‏ها به دست خداوند است و از خزینه‏ ى غیب الهى سرازیر مى‏ شود، چنانكه خداوند مى‏فرماید: «و اِنْ من شى‏ء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم» هیچ چیز نیست، جز آنكه گنجینه‏ هاى آن نزد ماست و جز به اندازه معلوم، فرو نمى‏ فرستیم. و مى‏ فرماید: 🌻«وانزلنا الحدید»، «وانزل لكم من الانعام...» ، پس مراد از نزولِ لباس از سوى خداوند، آفرینش و قرار دادن آن در اختیار انسان است. «أنزلنا علیكم لباساً» 💢مراد از «لباس التّقوى»، لباسى است كه بر اساس تقوا، تواضع، پاكى و پاكدامنى باشد و به هر یك از خشیت، طاعت، عفّت، حیا و عمل صالح نیز تعبیر شده است. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📬 1-🍂 توجّه به نعمت‏هاى الهى، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است. «قد انزلنا علیكم... لعلّهم یذّكّرون» 2-🍃 لباس، زمانى نعمت الهى است كه بدن را بپوشاند. «یوارى سواتكم» 3-🍂 گرچه در تهیّه‏ ى لباس، علاوه بر عوامل طبیعى انسان‏ها نیز تلاش مى‏ كنند، ولى همه‏ى اینها به دست خداست. «انزلنا علیكم لباساً» 4-🍃 پوشش وپوشاندن كار خداست، «انزلنا علیكم لباساً یوارى»، ولى برهنگى و برهنه كردن كار شیطان است. «فوسوس... لیبدى لهما ما ورى عنهما من سواتهما» 5 -🍂 لباس، نعمت الهى است، «لباساً یوارى» و برهنگى و خلع لباس، كیفر گناه. «فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءاتهما» 6-🍃 پوشش و آراستگى با پوشاك و لباس‏هاى زیبا، مطلوب و محبوب خداوند است. «قد انزلنا علیكم لباساً... و ریشاً» آراستن و زینت و بهره‏بردن از لباس‏هاى زیبا تا آنجا كه به اسراف كشیده نشود، مانعى ندارد. 7-🍂 معنویّت در كنار مادّیت، تقوا در كنار زینت لازم است. «ریشاً و لباس التّقوى»، و گرنه لباس مى‏ تواند وسیله‏ى اسراف، تكبّر، فساد، خودنمایى، مدپرستى، شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود. 8 -🍃 آن گونه كه در لباس مادى، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایى مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عیوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مایه‏ى زیبایى معنوى انسان مى‏ باشد. «لباس التّقوى» 9-🍂 از خاك، پنبه مى‏ روید، از علف كه خوراك حیوان است پشم تولید مى‏ شود و از آب دهان كرم، ابریشم، اینها همه از آیات الهى است كه مى‏ تواند مایه‏ى تذكّر و بیدارى انسان باشد. «ذلك من آیات اللّه لعلّهم یذّكّرون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ 🌦eitaa.com/Tasniim 🌦 ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .