⃟🌿 ⃟🌺 💠سوره 26. شُعراء آيه 105-111 آيه🔹 كَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَ مَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍإِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِ ّ الْعَالَمِينَ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ لَكَ وَاتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ ترجمه🔸 زمانى كه برادرشان نوح به آنان گفت: آیا (از خدا) پروا نمى كنید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم. پس، از خداوند پروا كنید واطاعتم نمایید. و من براى این رسالت هیچ مزدى از شما درخواست نمى كنم، پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست. پس نسبت به خداوند تقوا پیشه كنید و (دستوراتم را) فرمان ببرید. آنان (به جاى ایمان آوردن) گفتند: آیا ما به تو ایمان بیاوریم در حالى كه فرومایگان از تو پیروى كرده اند؟ نکته ها🔻 نام حضرت نوح 43 بار در قرآن آمده است و خداوند حضرت ابراهیم را شیعه ى او دانسته «و اِنّ مِن شِیعَته لابراهیم»(37) و سوره اى به نام نوح در قرآن آمده است. سلام خداوند به نوح، سلام خصوصى است: «سلامٌ على نوح فى العالَمین»(38) در حالى كه خداوند بر حضرت موسى و هارون و ابراهیم علیهم السلام نیز سلام نموده است، ولى جمله ى «فى العالَمین» را ندارد. آشنایى با تاریخ انبیا، انسان را شیفته ى آنان مى كند و روح صبر واستقامت را در آدمى زنده مى سازد. 37) صافّات، 83. 38) صافّات، 79. پيام ها🔸 1- همه ى انبیا داراى هدفى واحد هستند، لذا تكذیب یك پیامبر به منزله تكذیب همه ى پیامبران است. «كَذّبت قومُ نوحٍ المرسلین» (قوم نوح تنها حضرت نوح را تكذیب كردند، ولى قرآن مى فرماید: «المرسلین» یعنى تمام انبیا) 2- قبیله ها و امّت ها را با نام رهبران و شخصیّت هاى آنان مى شناسند. «قوم نوح» 3- قبل از نوح، پیامبران متعدّدى بوده اند. «المرسلین» 4- در تبلیغ دین، از عواطف استفاده كنید. «اَخوهم» 5 - اخلاق و رفتار انبیا با مردم زمان خود، برادرانه بوده است. «اَخوهم» 6- اطّلاع از فرهنگ، زبان، آداب، رسوم و نقاط ضعف و قوّت مردم، براى مبلّغ ضرورى است. «اَخوهم» كسى كه برادر مردم است، از افكار، آداب ونقاط ضعف وقوّت آنان آگاه است. 7- یكى از وظایف برادرى دینى، ارشاد برادران دیگر است. «اَخوهم ... اَلا تَتّقون» 8 - با سؤال، وجدان ها را بیدار كنید. «اَلا تَتّقون» 9- پذیرفتن دعوت انبیا و اطاعت از آنان، روحیّه ى تقوا لازم دارد. «اَلا تَتّقون» 10- نبوّت، به نفع بشریّت وبراى نجات انسان هاست. «اِنّى لكم رسولٌ أمین» 11- امین بودن وحسن سابقه ودلسوزى، شرط نفوذ كلام است. «لكم رسول أمین» 12- شرط اصلى در فرستاده و حامل پیام، امین بودن است. «رسول أمین» 13- بیان كمالات خود، در مواردى لازم است. «انّى لكم رسول أمین» 14- دیندارى، از اطاعت از رهبرى الهى جدا نیست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» آرى تبلور تقوا در پیروى از انبیاست. 15- دعوت به خود، براى احیاى فرمان خدا مانعى ندارد. «اَطیعون» در كنار «فاتّقوا اللّه» آمده است. 16- مبلّغ دینى نباید از مردم توقّع مادّى داشته باشد و از آنان چیزى درخواست كند. (اخلاص، شرط نفوذ كلام است). «ما أسئلكم علیه من أجر» 17- كسى كه بر خدا توكّل كند، مى تواند از مردم بى نیاز باشد. «ما أسئلكم... اِن أجرى الاّ على ربّ العالمین» 18- خداوند پاداش مبلّغان دینى را برخود لازم كرده است. «اِن أجرى الاّعلى ربّ...» 19- رهبر دینى نباید در موضع تهمت دنیاپرستى باشد. «و ما أسئلكم علیه من أجر» 20- راه هاى بهانه را ببندید و كارهاى معنوى را به نیّت اجر و مزد مادّى انجام ندهید. «ما أسئلكم علیه من أجر» در سوره ى قلم آیه 46 نیز مى خوانیم: «أم تَسئلهم أجراً فهم من مَغرَم مُثقَلون» 21- ایمان به خدا و تقواى الهى، زمینه ى ایمان به رسول و اطاعت از اوست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» 22- در مسیر تربیت و تكامل، تكرار لازم است. (در این چند آیه، چند بار فرمان تقوا صادر شده است) «فاتّقوا اللّه...» 23- اشرافى گرى مى تواند مانع ایمان آوردن باشد. زیرا مؤمنین در نظر مستكبران، اراذل و فرومایگان هستند. «و اتّبعك الاَرذَلون» 24- بیشتر یاران انبیا، فقرا و گمنامان بودند. «و اتّبعك الارذَلون» 25- حرف حقّ و مكتب حقّ را نباید به خاطر طرفداران گمنام آن تحقیر كرد. «و اتّبعك الارذَلون» 26- تعالیم انبیا، تبعیض هاى غلط اجتماعى را از بین مى برد. «و اتّبعك الارذَلون» طراحی و توسعه در واحد فناوری اطلاعات موسسه درسهایی از قرآن1358-1401 eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج