⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره سجده - آیه ۲۶
أَوَلَمْ یَهْدِ لَهُمْ کَمْ أَهْلَکْنَا مِن قَبْلِهِم مِّنَ الْقُرُونِ یَمْشُونَ فِى مَسَاکِنِهِمْ إِنَّ فِى ذَلِکَ لَآیَاتٍ أَفَلَا یَسْمَعُونَ
ترجمه🔶
آیا برایشان روشن نشده که ما قبیله هاى بسیارى را قبل از ایشان هلاک کردیم؟ با این که اینها در خانه هاى آن هلاک شدگان رفت و آمد دارند؛ البتّه در این (هلاکتها و جایگزین شدنها، عبرتها و) نشانه هایى است، آیا نمى شنوند؟
🔻«قرون» جمع «قرن» به معناى قوم و ملّتى است که در یک زمان زندگى مى کرده اند.
در این آیه که مسألهى هلاکت اقوام پیشین بیان شده و به تاریخ مربوط است باید پیام آن را با شنیدن دریافت کرد، لذا در پایان آیه مى خوانیم: «أفلایسمعون» ولى در آیه بعد که سحن از سبز شدن زمینهاى بى گیاه است، پیام آیه را با دیدن دریافت مى کنیم، لذا در پایان آیه مى خوانیم: «أفلایبصرون»
پیام ها🔷
۱- مردم مکّه از انقراض اقوام پیشین آگاه بودند و آثار به جاى مانده از آنان در گذرگاه آنان بود، ولى عبرت نمىگرفتند. «أو لمیهد لهم»
۲- تحوّلات تاریخ، قانونمند است. (هلاکت اقوام پیشین از یک سو و سفارش به عبرت گرفتن دیگران از سوى دیگر، نشان دهنده آن است که حوادث تاریخى، تصادفى نیست، بلکه رمز و رازى دارد که باید به آن پى برد. ) «أو لمیهد لهم»
۳- سقوط قبایل سرکش، از بهترین مایههاى هدایت آیندگان است. «أو لمیهد لهم کم اهلکنا من قبلهم»
۴- قبایل سرکش و هلاک شده در تاریخ بسیارند. «کم اهلکنا... من القرون»
۵ - بازدید از آثار باستانى و آثار به جاى مانده از اقوام پیشین مورد سفارش اسلام است؛ امّا به شرط آنکه همراه پند و عبرت باشد، نه از روى غفلت. «أولم یهد لهم - یمشون فى مساکنهم»
۶- بهترین صحنه هاى عبرت آموز، آن جاست که خود انسان حضور دارد. «یمشون فى مساکنهم»
۷- حفظ آثار باستانى نیاکان، براى عبرت آیندگان لازم است. «مساکنهم»
۸ - عوامل عزّت و ذلّت اقوام گذشته را بررسى کنید و از آن درس عبرت گیرید. «انّ فى ذلک لعبرة»
۹- سقوط ملّتها و تمدّنها، جلوهاى از آیات الهى است. «انّ ذلک لایات...»
۱۰- اگر گوش شنوا باشد، خرابه هاى خاموش نیز براى ما پیام دارند. «أفلایسمعون»
━═━🍃❀🌺❀🍃━═━
💠تفسیر سوره سجده - آیه ۲۷
أَوَلَمْ یَرَوْاْ أَنَّا نَسُوقُ الْمَآءَ إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً تَأْکُلُ مِنْهُ أَنْعَامُهُمْ وَأَنفُسُهُمْ أَفَلَا یُبْصِرُونَ
ترجمه🔶
آیا ندیدند که ما آب را به سوى زمین بى گیاه مى رانیم، پس به وسیله آن گیاهان را مى رویانیم تا چهار پایانشان و خودشان از آن بخورند؟ پس آیا نمى بینند؟
🔻کلمه «جُرُز» به زمین کویرى گفته مى شود که ریشه گیاه در آن قطع شده باشد.
در آیه قبل، هلاکت سرکشان نشانه قدرت الهى شمرده شد و در این آیه آبادى زمین.
پیام ها🔷
۱- شیوهى تربیتى قرآن آن است که از تحوّلات طبیعى براى هدایت مردم استفاده مى کند. «أولم یروا...»
۲- حرکت ابرهاى پر آب و بارش باران در مناطق دور از دریا تصادفى نیست، بلکه با اراده حکیمانه خداوند است. «انّا نسوق الماء»
۳- زمین با آب حاصلخیز مى شود «فنخرج به زرعاً» امّا برخى دلها با آن همه آیات عبرت آموز حاصلخیز نمى شود! «أولم یهد لهم»
۴- در بهرهگیرى مادّى، حیوانات بر انسانها مقدّمند. «انعامهم و انفسهم» (حیوانات بیشتر مى خورند، راحتتر مى خورند، پختن و شستن و پوست کندن نیز ندارند!)
۵ - اگر انسان بصیرت نداشته باشد، چه بهتر که نامش بعد از چهار پایان برده شود. «انعامهم و انفسهم أفلایبصرون»
۶- از نظام بارش باران و رویش گیاهان، ساده نگذرید. «أفلایبصرون»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
اللهم عجل لولیک الفرج
.