⃟🌿 ⃟🌺 🕊 تفسیر آیه ۷۵ تا ۷۸ سوره ص 🕊 🍃 قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ (۷۵)🍃 🍃قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ (۷۶)🍃 🍃قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ (۷۷)🍃 🍃وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَي يَوْمِ الدِّينِ (۷۸)🍃 ترجمه 🔶 🍃 (خداوند) فرمود: «اى ابليس! چه چيز تو را مانع شد كه براى موجودى كه به دستان قدرت خويش خلق كردم سجده كنى؟ تكبّر كردى يا از بلند مرتبه گانى؟!»🍃 🍃ابليس گفت: «من از او بهترم، مرا از آتش آفريدى و او را از گِل»🍃 🍃خداوند فرمود: «پس از اين درگاه بيرون شو كه تو رانده شده اى.🍃 🍃و همانا لعنت من تا روز رستاخيز بر تو خواهد بود.»🍃 مراد از «عالين» به گفته پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) گروهى هستند كه از فرشته ها برترند و از مقام و مرحله و مكان ديگرى سرچشمه مى گيرند. شايد مراد پيامبر همان باشد كه در زيارت جامعه خطاب به اهل بيت (عليهم السلام) مى خوانيم: «خلقكم اللّه انوارا فجعلكم بعرشه محدقين حتّى من علينا بكم فجعلكم فى بيوت اذن اللّه ان يرفع و يذكر» يعنى خداوند شما را نورهايى در عرش قرار داد، آنگاه براى دسترسى بشر به هدايت، شما را در مناطقى از زمين قرار داد، تا محل نداى توحيد باشيد. واللّه العالم. مراد از دو دست در آيه به گفته امام صادق (عليه السلام) دست قدرت و حكمت است وگرنه خداوند جسم نيست تا دست ظاهرى داشته باشد. 📌 پیام ها 🌿 از خلافكار توضيح بخواهيد و خلاف ها را ريشه يابى كنيد. «يا ابليس ما منعك» (به مجرم فرصت حرف زدن بدهيد). 🌿 اصل، گرايش و پذيرش حقّ است، هر كجا خلاف آن را ديديد مانعى پيدا شده است. «ما منعك» 🌿 آفرينش انسان با توجّه خاص خداوند بوده است. «خلقت بيدىّ» 🌿 اجتهاد در برابر نصّ كار ابليس است. «فقعوا له ساجدى... انا خير» 🌿 ايمان به خداوند و خالق بودن او كافى نيست بلكه اطاعت و تسليم در برابر او لازم است. (ابليس خالق بودن را قبول داشت ولى تسليم و اطاعت نداشت). «خلقتنى» 🌿 مقايسه هاى ظنّى نمى تواند سرچشمه ى ارزيابى درست شود. (ابليس خود را با انسان مقايسه كرد و نتيجه گيرى نمود). «انا خير منه - خلقتنى...» 🌿 نژاد پرستى، تفكّر شيطانى است. «من نار - من طين» 🌿 تعصّب مانع شناخت حقيقت است. (ابليس نژاد آتشى خود را مى بيند ولى نفخه ى الهى انسان را نمى بيند). «خلقتنى من نار» 🌿 شرافت به كسب كمالات است نه مادّه و عنصر اوّلى كه گفته شود انسان از گل و ابليس از آتش است. «من نار - من طين... فاخرج» 🌿 در مديريّت، اخراجِ فرد متمرّد از قانون لازم است. «فاخرج منها» 🌿 نتيجه ى تكبّر و حسادت، محروميّت است. «فاخرج» 🌿 عناصر نامطلوب بايد از جامعه طرد شوند. (در قرآن شش مرتبه كلمه ى رجيم آمده كه همه ى آنها در مورد ابليس است). «فاخرج... انك رجيم» 🌿 تحقير شيطان، هم مكانى بود «فاخرج» هم مقامى. «لعنتى» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨ .