ل يوم فإن لم يقدر عليه فيوم ويوم لا، فإن لم يقدر ففي كل جمعة ولا يدع.»[21] یعنی «سزاوار نیست که انسان عطر را رها کند در هیچ روزی (باید هرروز عطر استعمال کند) اگر نمیتواند یک روز در میان و اگر نمیتواند هر جمعه (هر هفته از عطر استفاده کند)، و رها نکند.»
پیامبر (ع) میفرمایند: «حبب إلي من دنياكم النساء والطيب»[22] یعنی «از دنیای شما دو چیز نزد من محبوب است، زنها و عطر.»
در روایت دیگر آمده: «ليتطيب أحدكم يوم الجمعة ولو من قارورة امرأته.»[23] یعنی «روز جمعه حتماً از عطر استفاده کنید هرچند از شیشه عطر خانم.»
در روایت دیگر آمده: «طيب النساء ما ظهر لونه وخفي ريحه، وطيب الرجال ما ظهر ريحه وخفي لونه.»[24] یعنی «عطر خانمها رنگ آن زیاد و بوی آن کم باشد و عطر مردان بوی آن زیاد باشد و رنگ آن کم.» شاید زنان از عطر بهعنوان لوازمآرایشی استفاده میکردند.
عطر دارای مزاج گرم و سرد است، برای زمستان باید از عطرهای گرم مانند مشک و عنبر استفاده نمود و در تابستان باید از عطر گلهای سرد استفاده کرد. بهترین زمان استفاده از عطر اول روز است، امام صادق (ع) میفرمایند: «من تطيب أول النهار لم يزل عقله إلى الليل»[25] یعنی «کسی که در اول روز از عطر استفاده کند تا شب عقلش باقی میماند.»
پنجمین درمان لاغری استقبال از سرمای آخر زمستان است، در روایت آمده: «توقوا البرد في أوله وتلقوه في آخره، فإنه يفعل في الأبدان كفعله في الأشجار، أوله يحرق، وآخره يورق.»[26] یعنی «بپرهیزید از سرما در اولش (فصل سرما) و به استقبال آن بروید در آخر آن، همان کاری که با درختان میکند با بدن انسان میکند، در اول فصل میسوزاند و در آخر فصل باعث رویش برگ میشود.»
ششمین درمان دراز کشیدن به پشت بعد از غذا است، امام رضا (ع) میفرمایند: «إذا أكلت فاستلق على قفاك وضع رجلك اليمنى على اليسرى.»[27] یعنی «زمانی که غذا خوردید به پشت بخوابید و پای راست را روی پای چپ قرار بدهید.»
امام صادق (ع) میفرمایند: «الاستلقاء بعد الشبع يسمن البدن، ويمرئ الطعام، ويسل الداء.»[28] یعنی «دراز کشیدن بعد از سیری بدن را چاق میکند و غذا را هضم میکند (غذا را آماده استفاده برای بدن میکند) و بیماری را بیرون میکشد.»
خوراکیهای چاقکننده
اولین خوراک چاقکننده گوشت است، پیامبر (ص) میفرمایند: «اللحم سيد الطعام في الدنيا والآخرة.»[29] یعنی «گوشت سید غذاها در دنیا و آخرت است.» خداوند در قرآن میفرماید: ﴿وَلَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ﴾[30] یعنی «و گوشت پرنده از هر نوع که مایل باشند.» درر روایت آمده: «اللحم ينبت اللحم»[31] یعنی «گوشت سبب روییدن گوشت میشود.» پیامبر (ص) میفرمایند: «عليكم باللحم فإنه ينبت اللحم ومن ترك اللحم أربعين يوما ساء خلقه.»[32] یعنی «گوشت بخورید زیرا سبب رویش گوشت میشود و اگر کسی چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد میشود.» بهترین گوشت، گوشت کبوتر است و بعدازآن گوشت گوسفند.
در بیشتر روایات توصیهشده هر سه روز یکبار گوشت مصرف شود ولی در روایتی هم هفتهای یکبار آمده. امام صادق (ع) میفرمایند: «وكلوا اللحم في كل اسبوع، ولا تعودوه أنفسكم وأولادكم، فإن له ضراوة كضراوة الخمر، ولا تمنعوهم فوق الاربعين يوما، فإنه يسئ اخلاقهم.»[33] یعنی «هفتهای یکبار گوشت بخورید و خود و فرزندانتان را به گوشت عادت ندهید زیرا اعتیادآور است مانند خمر (شراب) و بیش از چهل روز خوردن گوشت را ترک نکنید زیرا سبب میشود که اخلاق بد شود.» در روایت آمده: «كان على (ع) يكره إدمان اللحم، ويقول: إن له ضراوة كضراوة الخمر.»[34] یعنی «حضرت علی (ع) کراهت داشتند از خوردن مداوم گوشت و میفرمودند سبب اعتیاد میشود مانند خمر.» مقدار مصرف گوشت بهاندازه یک وعدهغذا است و بهترین روش بخت بریان است. در روایت آمده: «تغديت مع أبى جعفر (ع) خمسة عشر يوما بلحم.»[35] یعنی «با امام باقر (ع) غذا خوردم پانزده روز پشت سرهم گوشت خوردیم.» نقل است که وقتی امام باقر (ع) از دنیا رفتند (شهید شدند) هیچ اموالی نداشتند فقط سیصد درهم کنار گذاشته بودند برای خریدن گوشت ازآنجهت که به گوشت علاقه داشتند. از مجموع روایات استفاده میشود که خوردن گوشت ضرر ندارد و بسیار مفید هم هست ولی ازآنجهت که اعتیادآور است و ممکن است انسان به سمت غذاهای دیگر نرود از تداوم مصرف آن نهی شده.
[1] الاصول من الکافي، شیخ کلینی، ج۶، ص۵۰۵.
[2] الاصول من الکافي، شیخ کلینی، ج۸، ص۱۹۲.
[3] بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۷۳، ص۸۹.
[4] المحاسن، أحمد بن محمد بن خالد البرقى، ج۲، ص۴۶۳.
[5] مستطرفات السرائر، ابن إدريس الحلي، ص۵۷۵.
[6] طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۴.
[7] من لا يحضره الفقيه، شیخ صدوق، ج۱، ص۱۲۶، ح۲۹۹.
[8] الاصول من الکافي، شیخ کلینی، ج۶، ص۴۹۷.
[9] الاصول من الکافي، شیخ کلینی، ج۶، ص۴۹۹.
[10] الاصول من الکافي، شیخ کلینی، ج۶، ص۴۹۶.
[11] الخصال، شيخ صدوق، ص۱۵۵.
[12] طب الأئمة، ابن سابور