ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (صلی الله علیه و آله و سلم) (1) ✨ حضرت علی الكبير (علیه السلام) مؤذن حج أکبر ✨ بسم الله الرحمن الرحیم ◼️«و أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ» ( سوره توبه، آیه ۳) ⏺ سومین آیه مبارکۀ از آیات سوره توبه، به ندای اذان در روز حج أکبر تصریح می کند. حج بعنوان یکی از شرایع دین مبین اسلام، به " قصد زیارت " معنا شده است. اما در این کریمه به لفظ شرعی " حجّ أکبر " اشاره شده، از باب حجیت علی الإطلاق کلام مولا و إحترازیت قیود، برماست تا به بررسی مراد شارع مقدس از این عبارت بپردازیم. باتوجه به اینکه قید احترازی در این عبارت شریفه در هیئت أفعل تفضیل ظاهر شده است، بدست می آید که از منظر مولا، فعل عبادی حجّ ذو مراتب است، چون أفعل تفضیل (أکبر) دلالت بر مرتبه ای أکمل دارد. ↩️ با تتبع در أدله این مهم محرز می شود که «قصد زیارت کعبه»، " حج بیت الله " است، لکن «قصد زیارت کربلا»، " حج الله جلّ جلاله " است. 🔘 مطلوب، مستفاد از کلام حضرت السلطان الرضا (علیه السلام) و حدیث مولانا أصدق الصادقین (سلام الله علیه) اثبات خواهد شد: ✔️ عنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه آلاف التحیة و الثناء) قَالَ : «مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) بِشَطِّ الْفُرَاتِ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ». 📓 مراجعه شود به: " الباب التاسع و الخمسون أن من زار الحسين كان كمن زار الله في عرشه و كتب في أعلى عليين‏ " ، كامل الزيارات، النص، ص ۱۴۷ ✔️ امام صادق (علیه السلام) در حدیث مفصلی می فرمایند: بخدا قسم، اگر در فضیلت زیارت امام حسین (علیه السلام) با شما سخن می‌ گفتم، قطعا حج را بطور کلی رها می کردید، و هیچکدام از شما عازم حج نمی گشت. مگر نمی دانی که خداوند سبحان قبل از اینکه مکه را حرم خود بگیرد، کربلا را حرم امن و مبارک خود گرفت. سپس سائل از امام می پرسد که باوجود أفضل و أکبر بودن زیارت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)، چرا تصریح أمر الهی بر وجوب آن تعلق پیدا نکرد، بلکه حج بیت الله بر مکلفین واجب گشته است؟ آن حضرت پاسخ را به کلام امیرالمومنین علی (علیه السلام) معلّل کرده و فرمودند: آیا نشنیده ای کلام امیرالمومنین (علیه السلام) را که همانا باطن أقدام سزاوارتر به مسح کشیدن نسبت به ظاهر آن می باشد، لیکن خداوند مسح ظاهر را بر بندگان واجب نمود! آیا نمی دانی که احرام بستن اگر در حرم بود، أفضل می بود، لیکن خداوند احرام بستن را در غیر حرم مفروض نمود؟! 📓 وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۱۴ ✔️ آن حضرت در حدیث مفاخرۀ أراضی، به تفاخر مکه نسبت به کرامات الهی برخود و پاسخ خداوند عزوجل به آن تصریح کرده و می فرمایند: إِنَّ بِقَاعَ الْأَرْضِ تَفَاخَرَتْ، فَفَخَرَتْ كَعْبَةُ الْبَيْتِ الْحَرَامِ عَلَى بُقْعَةِ كَرْبَلَاءَ، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهَا: أَنِ اسْكُتِي كَعْبَةَ الْبَيْتِ الْحَرَامِ وَ لَا تَفْتَخِرِي عَلَى كَرْبَلَاءَ. آن حضرت در مزید فیه دیگری به قول خداوند به مکه اشاره کرده و می فرمایند: و لولا تربه الحسین (علیه السلام) ما فضّلتک و لولا ما ضمّنه کربلا لما خلقتک و لا خلقت الذّی افتخرت به فقری و استقرّی و کونی دنیا متواضعا ذلیلا مهیمنا غیر مستنکف و لا مستکبر لارض کربلا والّا مسخنده و هویت بک فی نار جهنّم؛ اگر تربت کربلا نبود تو را فضیلت نمی‌ دادم و اگر آن که در آنجا مدفون است نبود، نه تو را و نه خانه را خلق نمی‌ کردم، پس بجای خود باش و در برابر خاک کربلا تواضع و خشوع کن و تکبر مکن وگرنه تو را به جهنم خواهم انداخت. 📓 مختصر البصائر، ص ۴۴۶ 📓 خصائص الحسینیه، ص ۳۲۷ ⏪ آنچه نصّ در منطوق این أخبار می باشد، عبارتست از: ➖ شرافت و تقدّم أرض کربلا بر مکه ➖ عظمت مضجع نورانی أباعبدالله الحسین (علیه السلام) بر کعبه ➖ و فضیلت قصد زیارت کربلا بر قصد زیارت کعبه بنابراین از إحترازیت قید، این مهم تحصیل می شود که: زيارت كعبه ، " حج بيت الله " و زيارت كربلا ، " حج الله " است. پس حجّ أکبر، " زیارة الحسین (علیه السلام) " می باشد. ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️