خطای راهبردی ما بحث بر سر عناوین جزئی این روزها نظرات درباره درمانگاه قرآن و عترت قم بسیار زیاد است و هر کسی از ظنّ خودش به ارائه تحلیل و اظهارنظر پرداخته است؛ حال‌آن‌که بحث‌ها تماماً بر سر عناوین جزئی است. اکنون چند عنوان جزئی درونی و بیرونی را مرور می‌کنیم: ۱. خانمی بی‌حجاب در جامعه حضور پیدا می‌کند. (نیاز به تذکر دارد) ۲. خانم بی‌حجابی به مرکز درمانی می‌رود. (او مشکل دارد، بیمار دارد و جای تذکر نیست) ۳. خانم بی‌حجاب، خاله فرزند بیمار است. (او مشکل ندارد، اما نیاز به تذکر دارد) ۴. طلبه‌ای به‌خاطر وظیفه دینی و طلبگی‌اش به او تذکر می‌دهد. (وظیفه‌اش را انجام می‌دهد و باید تشویق شود) ۵. طلبه‌ای از خانم بی‌حجاب عکس می‌گیرد. (برخی: بد است | برخی: طبق قوانین است) ۶. خانم بی‌حجاب، با رفتارهایی عجیب، می‌خواهد موبایل طلبه را از او بگیرد. (حرف‌ها و بی‌احترامی‌های آن زن به طلبه، تیتر شبکه‌های ضدّاسلامی می‌شود) ۷. آن طلبه با خونسردی و بدون بی‌احترامی، چیزی به زن بی‌حجاب نمی‌گوید. ۸. زن‌های مشابهِ خانم بی‌حجاب، از او حمایت می‌کنند و حتی یکی از آن‌ها موبایل طلبه را می‌قاپد. ۹. طلبه به‌زحمت گوشی خود را پس می‌گیرد. ۱۰. مردم حاضر در صحنه، نظاره‌گر هستند و بی‌تفاوت از کنار طلبه می‌گذرند. ۱۱. چه کسی فیلم این اتفاق را که با دوربین‌های مداربسته ضبط شد به شبکه‌های ضدّاسلامی داد؟ این عناوین و عناوین دیگر در این چند روز از طرف موافقان و مخالفان مورد استفاده قرار گرفته است و در مورد هر یک از این عناوین تحلیل‌های مختلفی ارائه شده است. اما تمام این عناوین جزئی است و موضوع اصلی چیز دیگری است. ◻️◻️◻️◻️◻️ نظر و تحلیل: این‌ها همه، عناوینی جزئی هستند و ذیل عنوان و پروژه اصلی و شعار «زن، زندگی، آزادی» تعریف می‌شوند. برای اجرای پروژه «زن، زندگی، آزادی» و حیات مجدد آن، نیاز به یک سوژه بود و چه‌بهتر که این سوژه از قم و با محوریت حجاب و طلبه اجرا شود. به‌نظر می‌رسد اصل پروژه، در اتاق‌فکر کشورهای غربی طراحی شد و پیاده‌سازی آن هم از طریق پیداکردن سوژه مناسب در کشور انجام گرفت. اما این‌که چرایی اجرای این پروژه در قم، چند هدف را دنبال می‌کند: ۱. احیا شعار آزادی زنان؛ ۲. تغییر ظاهری در شهر قم (قلب فرهنگی ایران و جهان اسلام)؛ ۳. افزایش هزینه امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر برای آمران و ناهیان؛ ۴. قرار دادن حوزه و طلبه‌ها در موضع انفعال و پاسخ‌گویی؛ ۵. ایجاد تفرقه و دو دستگی با بازنشر برخی خبرهای مخالفِ مبانی حجاب، از طریق افرادی که ظاهر دینی دارند؛ و… ◻️◻️◻️◻️◻️ خطا و اشتباه راهبردی ما: تحلیل و اظهارنظر در مورد موضوعات جزئی، بدون شک، افتادن در دام دشمن است. این‌که بگوییم «کار طلبه درست بود یا نه»، «چه کسی فیلم را به بیرون انتقال داد»، «قوانین حجاب در مراکز دولتی چگونه است» و…، همه و همه باعث دامن‌زدن بیش‌تر به موضوع خواهد شد. زیرا اصل پروژه، با محوریت ضربه‌زدن به مبانی دینی و ایجاد شکاف بین حکومت و دین است. با این مبنا به‌نظر می‌رسد هرگونه اظهارنظر خصوصاً در مورد فعل طلبه و متأسفانه انتقاداتی که نسبت به فعل او می‌شود، هزینه امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر را برای دیگران، بسیار بالا می‌برد و این، همان خطای راهبردی است که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند. همان‌طور که در اهداف این پروژه نیز ذکر شد، اگر آن‌ها بتوانند در قم، با بالابردن هزینه امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر و در موضع انفعال قراردادن حوزه و طلاب، کار خود را پیش ببرند، می‌توانند در بسیاری از شهرها و مناطق دیگر نیز موفق شوند. ◻️◻️◻️◻️◻️ نکته: با توجه به حجم گسترده کار تبلیغاتی دشمن در اطراف این موضوع، به‌نظر می‌رسد دشمنان اسلام در ادامهٔ پروژه درمانگاه، این اهداف را دنبال کنند: ۱. ترویج گزارهٔ غلط «مسئله حجاب فاقد مبنای دینی است» از طریق پخش مصاحبه‌های جدید یا آرشیوی از برخی افراد معمم؛ ۲. ترویج تفکر وجود اختلاف در بین حوزویان در مسئله حجاب؛ ۳. کشاندن افرادی که تاکنون موضع مشخصی در مورد مسائل حجاب نداشتند؛ ۴. مصاحبه با افراد ذی‌نفوذ در حوزه و سوءاستفاده از مطالب آنان و جهت‌دهی به مصاحبه‌های صورت‌گرفته از طریق تیترها و عناوین موردپسند ضدّانقلاب؛ ۵. ایجاد تردید میان نیروهای انقلابی و مذهبی، دربارهٔ مسئله حجاب. ◻️◻️◻️◻️◻️ جمع‌بندی: به‌نظر می‌رسد این پروژه (که توسط گروه‌های ضدّاسلام در خارج از کشور طراحی شده و توسط کارفرماهای آنان، بودجه آن تأمین می‌شود) در واقع یک کلان‌پروژه است و هدف‌گذاری آن، مسئله «حجاب و روحانیت» است. بنابراین ضرورت دارد که همه طلاب در هر سطحی، به این مهم توجه داشته باشند. مخصوصاً افراد مؤثر، دقت لازم را در مصاحبه‌ها و تبیین نظرات خود، به‌کار ببرند تا دشمن نتواند بر این موج سوار شود. 📝 محسن جمشیدی ❁❅❁❅❁❅واکاوی❅❁❅❁❅❁ 🆔 Eitaa.com/Vakavi 🔍