تفسیر آیه فوق از سوره مریم
«٦» ﻳَﺮِﺛُﻨِﻲ ﻭَﻳَﺮِﺙُ ﻣِﻦْ ﺁﻝِ ﻳَﻌْﻘُﻮﺏَ ﻭَﺍﺟْﻌَﻠْﻪُ ﺭَﺏِ ّ ﺭَﺿِﻴّﺎً
(ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ! ﺑﻪ ﻣﻦ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ ﻋﻄﺎ ﻛﻦ) ﻛﻪ ﻭﺍﺭﺙ ﻣﻦ ﻭ ﺩﻭﺩﻣﺎﻥ ﻳﻌﻘﻮﺏ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ.
«٧» ﻳَﺎ ﺯَﻛَﺮِﻳَّﺂ ﺇِﻧَّﺎ ﻧُﺒَﺸِّﺮُﻙَ ﺑِﻐُﻠَﺎمٍ ﺍﺳْﻤُﻪُ ﻳَﺤْﻴَﻲ ﻟَﻢْ ﻧَﺠْﻌَﻞ ﻟَّﻪُ ﻣِﻦ ﻗَﺒْﻞُ ﺳَﻤِﻴّﺎً
(ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ:) ﺍﻱ ﺯﻛﺮﻳّﺎ! ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﭘﺴﺮﻱ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﺶ ﻳﺤﻴﻲ ﺍﺳﺖ (ﻭ) ﻗﺒﻠﺎً ﻫﻤﻨﺎﻣﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ.
«٨» ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺏِ ّ ﺃَﻧَّﻲ ﻳَﻜُﻮﻥُ ﻟِﻲ ﻏُﻠَﺎمٌ ﻭَﻛَﺎﻧَﺖِ ﺍﻣْﺮَﺃَﺗِﻲ ﻋَﺎﻗِﺮﺍً ﻭَﻗَﺪْ ﺑَﻠَﻐْﺖُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻜِﺒَﺮِ ﻋِﺘِﻴّﺎً
(ﺯﻛﺮﻳّﺎ) ﮔﻔﺖ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﭘﺴﺮﻱ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮم ﻧﺎﺯﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻱ، ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﺷﺪﻩ ﺍم؟
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ، ﮔﺎﻫﻲ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﺭﺙ، ﻋﻠﻢ ﺍﺳﺖ: «ﻭ ﺍَﻭﺭﺛﻨﺎ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ»(٣٥٣) ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺣﻜﻮﻣﺖ: «ﻭ ﻭﺭﺙ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺩﺍﻭﺩ»(٣٥٤) ﻭﻟﻲ ﻫﺮ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺧﺎﺻﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﺭﺙ، ﻣﺎﻝ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ، ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻳَﺮِﺛُﻨﻲ»، ﻓﺮﺯﻧﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺪﺭ ﺍﺭﺙ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ.(٣٥٥)
ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻣﻴﺮﺍﺙ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﻩ ﻱ ﻣﺆﻣﻦ، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺻﺎﻟﺤﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺍﻭ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻛﻨﺪ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ.(٣٥٦)
ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺭَﺿﻲ» ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﺮﺿﻲّ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﻣﺮﺩم. ﻣﻘﺎم ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ، ﺑﺎﻟﺎﺗﺮﻳﻦ ﻣﻘﺎم ﻫﺎ ﻭ ﻓﻮﺯ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﺳﺖ.
ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﻣِﻦ ﻗﺒﻞ ﺳَﻤﻴّﺎ» ﻳﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺎم ﻳﺤﻴﻲ ﺑﻲ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﺷﺨﺼﻴّﺘﻲ ﺍﻭ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
«ﻋِﺘﻴّﺎ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﺯ ﺣﺪّ ﮔﺬﺷﺘﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﻛﺴﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﭘﻴﺮﻱ، ﺍﻧﺪﺍﻣﺶ ﺧﺸﻜﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺳﺆﺍﻝ ﺯﻛﺮﻳّﺎ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: «ﺃﻧّﻲ ﻳﻜﻮﻥ ﻟﻲ ﻏﻠﺎم» ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﻭ ﻫﻤﺴﺮم ﻧﻴﺰ ﺟﻮﺍﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﻳﻢ ﻳﺎ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﭘﻴﺮﻱ ﺑﭽﻪ ﺩﺍﺭ ﻣﻲ ﺷﻮﻳﻢ.(٣٥٧) ﺁﺭﻱ، ﺩﺍﻧﺶ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻧﻴﺰ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻌﺠّﺐ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻱ، ﺑﺎ ﻣﻘﺎم ﻧﺒﻮّﺕ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻭ ﺗﻮﻟّﺪ ﺣﻀﺮﺕ ﻳﺤﻴﻲ، ﭘﻨﺞ ﺳﺎﻝ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺷﺪ.(٣٥٨)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﻗﺪﺍﺳﺖ ﻧﺒﻮّﺕ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﻓﻄﺮﻱ ﻭ ﻏﺮﻳﺰﻱ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﺧﻮﺍﻫﻲ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﻳَﺮﺛُﻨﻲ»
٢- ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻛﺮﺩﻥ ﺧﻂ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻳﻚ ﺍﺭﺯﺵ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺍﺳﺖ. «ﻳَﺮِﺛﻨﻲ»
٣- ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻫﻢ ﻣﺜﻞ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻋﺎﺩّﻱ ﺍﺭﺙ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ. «ﻳَﺮﺛُﻨﻲ»
٤- ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺧﺪﺍ ﺣﺘّﻲ ﺩﺭ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﻣﺎﺩّﻱ ﺧﻮﺩ، ﺑﻪ ﺍﺭﺯﺷﻬﺎﻱ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻧﻴﺰ ﺗﻮﺟّﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ. «ﻳﺮﺛﻨﻲ... ﺭﺿﻴّﺎً»
٥ - ﺍﮔﺮ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﺪ، ﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺍﺟﻌﻠﻪ ﺭﺏّ ﺭﺿﻴّﺎ» ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ٢ ﺧﻮﺍﻧﺪﻳﻢ: «ﺫﻛﺮ ﺭﺣﻤﺖ ﺭﺑّﻚ ﻋﺒﺪﻩ ﺯﻛﺮﻳّﺎ»
٦- ﺑﺮﺍﻱ ﺻﻠﺎﺡ ﻭ ﺧﻮﺑﻲ ﻓﺮﺯﻧﺪ، ﺣﺘّﻲ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻌﻘﺎﺩ ﻧﻄﻔﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻋﺎ ﻛﺮﺩ. «ﻭ ﺍﺟﻌﻠﻪ ﺭﺏّ ﺭﺿﻴّﺎ»
٧- ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ. «ﻭﺍﺟﻌﻠﻪ ﺭﺏّ ﺭﺿﻴّﺎ»
٨ - ﻧﺎم ﮔﺬﺍﺭﻱ ﺭﺍ ﺳﺎﺩﻩ ﻧﻨﮕﺮﻳﻢ، ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻧﺎﻣﻬﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. «ﻧﺒﺸِّﺮﻙ ﺑﻐﻠﺎم ﺍﺳﻤﻪ ﻳﺤﻴﻲ» (ﻧﺎم، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﻋﻘﺎﻳﺪ، ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻋﻠﺎﻗﻪ ﻫﺎ، ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻲ ﻫﺎ، ﺍﻫﺪﺍﻑ، ﺁﺭﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ.)
٩- ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻧﺎﺯﺍ، ﺍﺯ ﻟﻄﻒ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﺄﻳﻮﺱ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ. «ﺍِﻧّﺎ ﻧُﺒﺸّﺮﻙ ﺑﻐﻠﺎم... ﻋﺎﻗﺮﺍً... ﻋﺘﻴّﺎً»
١٠- ﭘﺴﺮ ﻳﺎ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪ، ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ.
@Militarygirl_313_