.
⁉️
#پرسش_و_پاسخ
❓ پرسش :
بصيرت، حاصل عبرت آموختن است يا عامل آن؟
طبق برخی احادیث، بصیرت، عامل عبرت گرفتن است اما برخی برعکس، میگویند که عبرت گرفتن سبب بصیرت است. آیا این احادیث با هم تعارض ندارند؟
📝 پاسخ :
بصيرتى كه پديدآورنده اعتبار است با بصيرتى كه حاصل آن است تفاوت دارد!
بر پايه شمارى از روايات، پندآموزى، عامل پديد آمدن بصيرت است :
🔅 منِ اعتَبَرَ أبصَرَ . هر كه عبرت بياموزد، بينا مىشود .
◌ نهج البلاغه، حكمت۲۰۸
اما به عكس، برخی دیگر، دلالت دارند كه بصيرت، پديدآورنده عبرت آموزى است :
🔅 بالاِستِبصارِ يَحصُلُ الاِعتِبارُ . با بصيرت است كه عبرت آموختن، حاصل مىشود .
◌ غرر الحكم : ح ۴۳۵۱
✧ بصيرتِ نخست، بينشى است كه ذاتا همه انسان ها از آن برخوردارند و با رهنمودهاى انبياى الهى، تقويت مىشود. عمل به مقتضاى اين بصيرت، «اعتبار (عبرت گرفتن)» ناميده مىشود و اعتبارى كه محصول بصيرتِ نخست است، خود نيز عامل پديدآورنده بصيرت جديدى است كه اعتبار جديدترى را به همراه دارد.
↲ همچنين، هر چه بصيرتْ افزايش يابد، اعتبار و پندآموزى، بيشتر مىگردد و هر چه پندآموزى بيشتر شود، ديده بصيرت، قوّت بيشترى پيدا مىكند؛ همانند رهروى كه در تاريكى شب، در پرتو نور حركت مىكند. در اين جا نيز ديدن، مقدّمه رفتن، و رفتن، مقدّمه ديدن ادامه راه تا رسيدن به مقصد است.
⁙ بصيرت، هم حاصل عبرت آموختن است و هم عامل آن؛ ولى اين دو بصيرتْ با هم متفاوت اند، چنان كه در فرهنگ روايات اسلامى، علم، هم حاصِل عمل است، و هم محصّلِ آن؛ امّا علمى كه حاصل عمل است و علمى كه محصّلِ آن است، با هم تفاوت دارند .
🌐 فرهنگنامه بصیرت، ص۹۶
➖🪴➖🪴➖🪴➖🪴➖🪴
🆔
https://eitaa.com/Yaranmontazer
🌐
http://forum.roq.ir
📩1Yaranmontazer@gmail.com
📞
#ارتباط_ادمین:
@almahdiey7412