#یک_آیه_یک_تدبر
✨📖✨ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (17 - حدید)
⚡️بدانید که خداست که زمین را پس از مرگ (خزان) زنده میگرداند. ما آیات و ادلّه (قدرت خود) را برای شما بیان کردیم تا مگر فکر و عقل به کار بندید.
✍امام کاظم علیه السلام در اصول کافی میفرمایند: منظور از آیۀ فوق زنده کردن زمین به وسیله باران نیست، بلکه خداوند مردانی را میفرستد که عدالت را زنده کنند و با زنده شدن عدالت، زمین زنده میشود.
🔹هر آئینه برپا داشتن حدود خدا در روی زمین، از بارانِ چهل روزه سودمندتر است.
📌حدیث فوق اشاره به این دارد؛ اگر چهل روز باران ببارد ولی محصول آن به جیب اغنیاء و ظالمان برود و فقراء از آن محروم بمانند کجا، و آنچه در خشکسالی و کمبود در زمین است، عادلانه بین فقراء تقسیم شود، کجا؟!!! چون در حالت اول هرچه هست برای ثروتمندان است و فقراء سرسوزنی از آسمان بهره نمیبرند، ولی اگر عدالت، حتی در خشکسالی برپا شود؛ بر فقراء سهمی از دارایی زمین بر اثر برکات آسمان میرسد. چنانچه در قرآن خضر نبی علیه السلام آن کشتی را سوراخ کرد تا با عیبِ کمی که به صاحب آن کشتیِ سوراخ میرسید او را سود رساند؛ چرا که اگر کشتی او سالم میماند، کاملا از دست او میرفت و به دست ظالم میافتاد.
🌏در زمانهای که سود باران به اغنیاء برسد، خشکسالی در آن زمان عادلانه است، چون اغنیاء را سودی قطع میشود که تأثیری بر فقراء ندارد، چون در زمان بارش باران هم بخاطر ناعدالتی، چیزی به فقراء نمیرسید، پس حق تعالی با خشکسالی، روزیِ ستمگران و اغنیاء را قطع میکند و سببِ قطع باران، به علت عدم پرداخت زکات از سوی اغنیاء و ثروتمندان است، زیرا که اهرم اسلام بر پایه عدالت اقتصادی است.
🌳مثال، در شهری حق تعالی باران میدهد و باغهای گیلاس رشد میکند که روزیِ مردم آن شهر است؛ ولی مردم زکات مستحبی آن را به فقراء نمیدهند و این گیلاسها به مرکز و کلان شهرها به دست اغنیاء میرسد. خداوند خشکسالی یا آفت را بر محصولات کشاورزی آن شهر وارد میکند، که این گیلاسها به دست اغنیاء که نوعی با انباشت مال و ندادن زکات و انفاق در حق فقراء ستم کردهاند دستمزد این ستمشان استفاده از نعمت باران الهی نباشد و وقتی اغنیاء، فقراء را از سهم الهیشان محروم میکنند؛ خداوند با خشکسالی اغنیاء را هم محروم میکند. برای همین بریدن دست سارق در زمان قحطی مجاز نیست چون نوعی در حق او ستم است و کسی که در زمان قحطی سرقت میکند در اصل سهم خود را از مال اغنیاء (هر چند حرام است) بر میدارد و در خشکسالی و قحطی است که آستانۀ تحمل فقراء به علت گرسنگی از بین میرود، یا دست به غارت اموال ستمگران و اغنیاء زده و زندگی آنان را نابود میکنند، یا بر اثر گرسنگی به خوردن حیوانات وحشی و چیزهای بیارزش و بیماریزا روی میآورند و بیماری جدیدی در بدن آنها تشکیل میگردد و با این بیماریِ ناقل، عافیت اغنیاء را تهدید و از بین میبرند. (امری که در تاریخ به کثرت تکرار و ثبت شده است)
✴️پس علت وجوب زکات و انفاق بر مسلمین و این همه تأکید آیات و روایات بر آن، فقط تأمین زندگی آخرتشان نیست، بلکه قصد آرامش و تأمین زندگی دنیوی آنان هم مد نظر حق تعالی از این امر است.
#به_امید_خدا
@Yaranmontzar