💎✨ [مَشَارِقُ الْأَنْوَارِ] بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ لِعَلِیٍّ علیه السلام یَا عَلِیُّ أَنْتَ الَّذِی احْتَجَّ اللَّهُ بِکَ عَلَی الْخَلَائِقِ حِینَ أَقَامَهُمْ أَشْبَاحاً فِی ابْتِدَائِهِمْ وَ قَالَ لَهُمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی [۱] فَقَالَ وَ مُحَمَّدٌ نَبِیَّکُمْ قَالُوا بَلَی قَالَ وَ عَلِیٌّ إِمَامَکُمْ قَالَ فَأَبَی الْخَلَائِقُ جَمِیعاً عَنْ وَلَایَتِکَ وَ الْإِقْرَارِ بِفَضْلِکَ وَ عَتَوْا عَنْهَا اسْتِکْبَاراً إِلَّا قَلِیلًا مِنْهُمْ وَ هُمْ أَصْحَابُ الْیَمِینِ وَ هُمْ أَقَلُّ الْقَلِیلِ وَ إِنَّ فِی السَّمَاءِ الرَّابِعَةِ ملک (مَلَکاً) یَقُولُ فِی تَسْبِیحِهِ سُبْحَانَ مَنْ دَلَّ هَذَا الْخَلْقَ الْقَلِیلَ مِنْ هَذَا الْعَالَمِ الْکَثِیرِ عَلَی هَذَا الْفَضْلِ الْجَلِیلِ [۲] . 🔹🍃🍃 جابر از حضرت صادق علیه السّلام نقل کرد که پیامبر اکرم به علی علیه السّلام فرمود: یا علی! تو هستی که خداوند به وسیله تو احتجاج بر خلایق نمود، هنگامی که در ابتدای آفرینش آنها را به صورت شبح در آورد و به آنها گفت «أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی. » سپس فرمود: و محمّد پیامبر شما است؟ گفتند: بلی. فرمود: و علی امام شما است؟ خلایق از پذیرش ولایت و فضیلت تو امتناع ورزیدند و سخت تکبر کردند، مگر گروه اندکی که آنها اصحاب یمین هستند و آنها بسیار اندکند. در آسمان چهارم فرشته ای است که در تسبیح خود می‌گوید: منزه است آن کس که این گروه اندک از این عالم کثیر را بر این فضل بزرگ راهنمایی کرد. 📘[۱]سوره اعراف،آیه ۱۷۲ 📗[۲]بحارالانوار، ج۲۶،ص۲۹۵،ح۵۷ 🔲✨هُوَ الّذي أرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدي وَ دينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَي الدّينِ كُلِّهِ و لَو كَرِهَ المُشرِكونَ. توبه ۳۳ اوست خدایی که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ی دینها آشکار سازد , هر چند که مشرکان این امر را اکراه دارند. راوی می‌گوید: امام باقرالعلوم علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه فرمودند: 🔹 إنَّ ذلكَ يَكونُ عِندَ خُروجِ المَهديِّ ما آلِ مُحَمّدَ ، فَلا يَبقي أحدٌ إلّا أقَرَّ بِمُحَمّدٍ. 🔸 همانا این جریان هنگام خروج مهدی از آل محمد (صلوات الله علیه) خواهد بود ، پس هیچ احدی باقی نمانَد مگر اینکه به حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) ایمان آورد. 📘📗📕 تفسیر مجمع البیان ۲۵/۵ و همچنین ایشان فرمودند: الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ مُؤَیَّدٌ بِالنَّصْرِ تُطْوَی لَهُ الْأَرْضُ وَ تَظْهَرُ لَهُ الْکُنُوزُ وَ یَبْلُغُ سُلْطَانُهُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ وَ یُظْهِرُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ دِینَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ فَلَا یَبْقَی فِی الْأَرْضِ خَرَابٌ إِلَّا عُمِر. 🔸خداوند قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را با رعب نصرت داده و با نصرت مؤیّد داشته. زمین در زیر پای او نور دیده می‌شود، و گنج‌ها [و معادن] خود را برای او آشکار می‌سازد. سلطنتش شرق و غرب عالم را فرا می‌گیرد و خداوند به‌وسیله‌ی او دین خود را بر همه‌ی مسلک‌ها و ادیان باطله غالب گرداند، و هرچند مشرکان خوششان نیاید. ویران‌های در روی زمین نمی‌ماند مگر اینکه آن را آباد می‌سازد. 📜 بحار الأنوار، ج۵۲، ص۱۹۱/ نور الثقلین می‌گوید: امام جعفر صادق علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه فرمودند: 🔹 وَاللّهِ ما نَزَلَ تَأويلُها بَعدُ ، و لايَنزِلُ تَأويلُها حَتّي يَخرُجُ القائِمُ ، فَإذا خَرَجَ القائِمُ لَم يَبقِ كافِرٌ بِاللّهِ العَظيمِ و لا مُشرِكٌ بِالإمامَةِ إلّا كَرِهَ خُروجَهُ ، حَتّي أن لُو كانَ كافِراً أو مُشرِكاً في بَطنِ صَخرَةٍ لَقالَت يا مؤمِنُ في بَطني كافِرٌ ، فاكسِرني وَ اقتُلهُ. 🔸 به خدا سوگند تأویل آن هنوز نازل نشده ، و تأویل آن نازل نخواهد شد تا اینکه قائم (عجل الله فرجه) خروج نماید ؛ پس چون قائم (عليه السلام) خروج کند , هیچ کافر به خدای عظیم و هیچ مشرک به امامت ، باقی نمانَد مگر اینکه خروجِ او را اکراه دارد , تا اینکه اگر کافر یا مشرکی در دل سنگی مخفی باشد ، آن سنگ خواهد گفت: ای مؤمن در شکم من کافری هست، مرا بشکن و او را به قتل رسان. 📔 کمال الدين و تمام النعمة ٦٧٠/٢ امام رضا علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه می‌فرماید: یُظْهِرُهُ عَلَی جَمِیعِ الْأَدْیَانِ عِنْدَ قِیَامِ الْقَائِم (عجل الله تعالی فرجه الشریف). 🔸تا او را بر تمام دین‌ها در هنگام قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پیروز کند. 📘📗📕 الکافی، ج۱، ص۴۳۲/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۶/ بحار الأنوار، ج۵۱، ص۶۰/ المناقب، ج۳، ص۸۲/ نور الثقلین 🔖🔖علی‌بن‌إبراهیم در تفسیر خود آورده است: إِنَّهَا نَزَلَتْ فِی الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ (عجل الله تعالی فرجه الش