⛔️ شبهه ⛔️ می‌گویند: قرآن به سر گرفتن در شب‌های قدر و اذکار «بک یا الله، بمحمد ... (صلوات الله علیهم اجمعین)»، سند ندارد؟! ❇️ پاسخ شبهه 1⃣ حالا فرض کنیم که مراسم عبادی شب‌های قدر ما، مثل قرآن به سر گرفتن و "بِکَ یا اَلله" گفتن، هیچ سندی به نقل معصومین علیهم السلام نداشته باشد؛ خب چه می‌شود؟! آیا غلط است و یا باطل می‌شود؟! ❓آیا این که کسی، یا جماعتی، یا امتی قرآن را روی سر بگیرند، عقل و مغز، فکر و اندیشه، ذهن  تدبیر خود را در سایه قرآن کریم قرار دهند و دعا بخوانند، سند می‌خواهد؟! یا اگر این دعای آنها مستند نباشد، باطل می‌شود؟! البته اگر به این منکران لجوج و عنود بگویید، بعید نیست که بگویند: «برخورداری انسان از عقل نیز سند ندارد.» 2⃣ 🌙 خود شب قدر که سند دارد 📖 نازل شدن قرآن کریم در این شب، نزول ملائکه، مقدر شدن تمامی امور عالم در این شب که سند دارد [سوره القدر] 🤲 اصل دعا کردن در این شب نیز سند دارد 👈می‌ماند شیوه‌ و الفاظ دعا و خواندن خدا و توسل که هرچند آن نیز هم سند دارد ولی حتی اگر سند نباشد مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا وقتی اصل دعا مستحب است و واجب نیست، قطعا الفاظِ خواندن خدا و توسل به درگاهش نیز وجوب ندارند که سند بخواند یا سند نخواهد (هرچند همین‌ دعاکردن‌ها هم سند دارند) 3⃣ بسیاری نه تنها در شب‌های قدر، بلکه هر شب اینگونه مناجات می‌کنند، بسیاری دیگر نیز در عمرشان اصلاً مناجات نمی‌کنند، برخی هم با مناجات مردم با خدا، سر ستیز دارند! حالا اگر یک عده این شب را احیا دارند، یعنی خودشان را در آن با یاد خدا احیاء کنند، سند می‌خواهد؟! خدا را به خودش [بِکَ یا الله] یا به محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین قسم بدهند، سند می‌خواهد؟! 4⃣ برای شب قدر، هیچ کار و مناجاتی به عنوان یک دستور عبادی واجب الاجراء بیان نگردیده است؛ فقط توصیه نموده‌اند که قدرِ این "شب قدر" را بدانید، این شب « سَلَامٌ هِی حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ » است، پس شما نیز سعی کنید که به ویژه در این شب‌ها، به خواب غفلت و خواب بدن فرو نروید و خود را با یاد خدا در این شب زنده کنید. حال ممکن است کسی تمام شب را تفکر کند، دیگری نماز بخواند، دیگری قرآن تلاوت کند، دیگری دعا بخواند، دیگری قرآن به سر بگیرد و "بِکَ یا الله" بگوید و ...؛ حال آیا حتماً باید یک سندی هم بیاورد و بگوید بر اساس این سند اینگونه دعا کردم؟! 👐 مهم دعا خواندن و توسل است حال باهر زبان و لهجه‌ای، هرچند اگر طبق سفارشات ائمه و بزرگان دین باشد یقینا موثرتر است ولی وجوب ندارد. 🔺 اما جهت اطلاع خودتان: ✅ شیعه و سنی به سند محکم نقل کرده‌اند که امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام، قرآن به سر می‌گرفتند. ❶) ابوصالح حنفی گوید: « رَأَیتُ عَلِی بْنَ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام  أَخَذَ الْمُصْحَفَ فَوَضَعَهُ عَلَى رَأْسِهِ حَتَّى لَأَرَى وَرَقَهُ یتَقَعْقَعُ - دیدم علی بن أبی طالب علیه السلام را كه قرآن را می‌گرفت و بر سر می‌گذاشت؛ تا جائی كه من صدای حركت ورق‌های آن را می‌شنیدم » - وی می‌افزاید که حتی دعاهای ایشان را در این حالت می‌شنیده است، که از جمله می‌گفتند: «خدايا آن‌ها مانع شدند كه من در ميان امت حكومت نمايم؛ پس خدايا ثواب آن را به من عطا فرما ...» (الفسوی، المعرفةوالتاريخ، ج 2، ص751 – ابن کثیر دمشقی،  البداية والنهاية، ج 7، ص610) ❷) از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقولست که مصحف را بگیر و بر سر بگذار و بگو: اللَّهُمَّ بِحَقِّ هذا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ   . پس ده مرتبه بگو "بِكَ يا اللَّهُ" و ده مرتبه "بِمُحَمَّدٍ" و ... ده مرتبه "بِالْحُجَّةِ "؛ پس هر حاجت که داری بطلب. (مجلسی، زادالمعاد - سید بن طاووس در کتاب المضمار، باب 23) ❸) سید بن طاووس (ره) در کتاب "اقبال الأعمال"، صفحه 187 می‌نویسد که این اعمال را در در کتاب اغاثة الداعی از علی بن یقطین، از مولای‌مان موسی بن جعفر (ع)   🆔 @yare_tabein