✅ #روزبرگ_شیعه
بسم الله الرحمن الرحیم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز:
«رَحمَةٌ لِلعَالَمین ٢»
روز یکشنبه، ١۴٠١/١١/٣٠
مناسبت روز: امروز
سالروز اولين اقامه نماز در اسلام است، چنانچه در روایات آمده که پس از بعثت پيامبر (ص) در روز ٢٧ ماه رجب، یک روز بعد یعنی
در روز ٢٨ ماه رجب پیامبر اکرم (ص) اولین نماز جماعت را به همراه اميرالمومنين (ع) اقامه فرمودند. (الغدیر، ج٣، ص٢٢۴)
اما دیروز عید بزرگ مبعث و مبعوث شدن پیامبر مهربانی و رحمت برای هدایت و سعادت بشریت بود و عرض شد که خداوند متعال در
آیه ١٠٧ سوره «انبیاء»، حضرت رسول (ص) را رحمت عام برای تمام جهانیان دانسته است: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ»؛ اما شاید این سؤال در ذهن بعضی از عزیزان به وجود آمده باشد که بسیاری از مردم کره زمین اصلاً به پیامبر خاتم و دین اسلام، ایمان نیاوردهاند، پس چگونه این موضوع با «رَحمَةٌ لِلعَالَمین» قابل جمع است؟!
✅ در پاسخ به این سؤال باید بدانیم که طبق آیهی فوقالذکر، مسلماً عموم مردم دنیا اعم از مؤمن و کافر مرهون رحمت پیامبر اسلام (ص) هستند؛ چراکه
آن حضرت، آئین و راه و روشی را برای بشریت به ارمغان آوردند که سبب نجات و سعادت بشریت میگردد؛ حالا اگر گروهى از مردم از این رحمت الهی بهره برده و گروهى دیگر به واسطه جهل و یا لجاجت، خودشان را از آن محروم نمودهاند، مسلماً تأثیرى در همهشمول بودن این رحمت ندارد! و این موضوع، درست مانند آن است که در منطقهای بیمارستانی بسیار مجهز براى درمان همه دردها با پزشکان حاذق و انواع امکانات پزشکی تأسیس گردد و درهاى آن نیز به روى همه مردم بدون تفاوت نژاد و قومیت و زبان و.. باز باشد؛ اما بعضى از بیماران لجوج و نادان، از قبول این فیض عام امتناع کنند و در اثر همین غفلت، دچار درد مضاعف و چهبسا مرگ شوند! آیا این موضوع تأثیرى بر این فیض عام بیمارستان دارد؟ و کسی میتواند ادعا کند که فیض این بیمارستان، همهشمول نیست؟!
براین اساس، خداوند به واسطهی پیامبر اکرم (ص)، دربهای رحمت خود را براى همه جهانیان باز نموده است و این موضوع را در آیه ١٠٧ سوره «انبیاء» که گذشت به بشریت، بشارت داده و ثمرهی اطاعت از پیامبر خوبیها را رسیدن به رحمت واسعه الهی دانسته است: «وَ أَطِیعُواْ الله والرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»: «و از خدا و رسولش اطاعت کنید، تا مورد رحمت الهی قرار گیرید»؛ (آل عمران/١٣٢)
لذا این رحمت الهی، به تعبیر آیه فوقالذکر آن چنان مفهوم وسیعى دارد که تمام انسانها در تمام اعصار و قرون را شامل مىشود (للعالمين) و حتى مفسرین آوردهاند که این رحمت عام، شامل آسمانیان نیز میگردد؛ چنانچه در حدیثی آمده که هنگامی که این آیه نازل شد، پیامبر خدا از «جبرئیل» پرسیدند: آیا چیزى از این رحمت عام، عائد شما نیز شد؟ (هَلْ أَصْابَکَ مِنْ هذِهِ الرَّحْمَةِ شَىْءٌ)؛ و حضرت جبرئیل در پاسخ عرض کردند: بله، من از پایان کار خویش بیمناک بودم، اما به خاطر این آیه که بر شما نازل شد، از وضع خود مطمئن شدم، آنجا که خداوند مرا با این جمله مدح کرد: «ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَكِينٍ» (تکویر/٢٠): «جبرئیل نزد خداوند خالق عرش، بلند مقام و بلند مرتبه است» (مجمع البیان، ذیل آیه مورد بحث)
✍️
بنابر آنچه گذشت باید اذعان نمود که خاتمالانبیاء (ص) نه فقط برای مسلمانان بلکه برای کل موجودات زمینی و آسمانی عالم در همهی اعصار تا قیامت «رَحمَةٌ لِلعَالَمین» هستند و مسلماً در دنیاى امروز که فساد، تباهى، ظلم و بیدادگرى از در و دیوار آن مىبارد و آتش جنگها در هر سو شعلهور بوده و چنگال مستکبرانِ بیدادگر، همواره حلقوم مستضعفان مظلوم را فشرده و جهل و فساد اخلاقی، خیانت و ظلم و استبداد و تبعیض، جای تمام خوبیها و مهربانیها را گرفته است! بشریت بیش از هر زمان دیگر، به رحمت واسعه الهی نیازمند است و چه رحمتى بالاتر از سیره و روش و دین مترقی اسلام که پیامبر خاتم برای بشریت آورده که بیشک عمل به آن میتواند نقطه پایانى همهی ناکامىها، بدبختىها و سیهروزىهای بشریت باشد! رحمتى عام و همهشمول که انشاالله سرانجامش به ظهور آخرین منجی عالم بشریت و حکومت صالحان بر تمام زمین ختم خواهد شد؛
🔰 «اللهم عجل لولیک الفرج»
┄┅═✾•▪️•✾═┅┄┈
💙هیات الشهداء