🔴 زندگی اُخروی زندگی در برزخ برای ما نرفته و ندیده ایم بسیار پیچیده است و تاکنون در طول یکسال و نیم پنچاه نوشته درباره برزخ تقدیم نموده ام اما هنوز مانند کسی هستم که از برزخ چیزی نمیدانم. زندگی در برزخ آغاز "زندگی اُخروی" است و با بررسی زندگی در آخرت شاید بتواند رازها از این صندوقچه اسرار بنام قبر و برزخ گشود. 🔸پس از مرگ و آغازی دیگر در مورد شرائط مادی انسان در قیامت قرآن بدون نفی مادیت آدمی ، سخن از زندگی متفاوت انسان مطرح میکند؛ عَلَى أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنْشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿واقعه /۶۱﴾ [آری، مرگ را مقدّر کردیم] تا امثال شما را جایگزین شما کنیم و شما را به صورتی که نمی دانید آفرینشی تازه و جدید بخشیم. در این آیه سخن از "وجود اُخروی" انسان است . و "وجود اخروی" هم میتواند ناظر به چگونگی وجود انسان ، پس از مرگ باشد ، و هم چگونگی انسان  در آخرت . 🔸 انسان پس از مرگ مفاد آیه شریفه این است در برزخ وجود انسان با نحوه وجودش در دنیا متفاوت است ، و اصلا چیز دیگری است . اگر بخواهیم تا حدودی از جریان انسان پس از مرگ آشنا شویم باید جریان زندگی انسان در قیامت را بررسی کنیم چون به تعبیر علامه طباطبایی ؛ برزخ نمادی از قیامت است و آنچه در قیامت است به شکل رقیق تری در برزخ نمایان میشود. البته عالم برزخ از خصوصیات عالم دنیا و عالم آخرت متفاوت است . با دنیا متفاوت است چون دنیا عالم ماده است و برزخ عالم ماده نیست ولی بعضی از خصوصیات دنیا مثل مکان و شکل و یا مقدار را هم دارد. البته شکل هر چیزی صورت محسوسه ای دارد که به مراتب از موجوداتی که ما در دنیا می‌بینیم، قوی‌تر است. باری ؛ بابررسی زندگی آخرت ما انسانها میتواند از زندگی در برزخ هم رمزگشایی کند. 🔸انسان درعالَم آخرت مسیحیت بر معاد روحانی ، تکیه دارد و اسلام بر معاد روحانی و نیز ؛ جسمانی. در معاد روحانی ؛ روح در آخرت بازگشت و بدن به دیار نابودی سپرده میشود. ولی در معاد جسمانی ؛ بدن انسان بر میگردد . و مهم این است که همین بدن با انشاء و ایجاد قدرت الهی ، باز میگردد . در چگونگی معاد جسمانی ؛ حکیمان ژرف اندیش ، سخن ها دارند . آنچه از این آیه استفاده میشود و مورد توجه صدرالمتالهین (ره) قرار گرفته این است که ؛ بدن آدمی در پیدایشی تازه و متناسب با عالَم آخرت که حاکی از  عینیت با بدن در دنیا را دارد، در قیامت ظهور میکند. این در مورد بدن جهان آخرت ، اما در مورد بدن در برزخ همین قدر میتوانیم باور داشته باشیم که روح بدون بدن نیست و با بدن متناسب با عالَم قبر و برزخ خواهد بود. در قسمت های گذشته از این سلسله مقالات این بیان امام صادق (ع) در توصیف بدن برزخی را طرح نمودیم که فرمودند: «روح مردم مؤمن در عالم برزخ در بدن‌هایی شبیه بدن‌های دنیایی آن‌ها قرار دارد.» ونیز فرموده‌اند: «روح انسان‌ها در برزخ به صورت بدن‌های دنیایی هستند.» 🔸 حضور خانواده و دوستان در مورد امکان دیدارهای خانوادگی ارواح پرواز کرده و آسمانی شده در جهان برزخ خیلی چیزی نمیدانیم . اما میتوان باتوجه به" زندگی اُخروی" ، چیزهایی را در این مورد "فهم" کرد. درمورد زندگی در بهشت قرآن میفرماید: "وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ" ﴿طور / ۲۱﴾ و کسانی که ایمان آوردند و فرزندانشان در ایمان از آنان پیروی کردند، در بهشت به آنان ملحق می کنیم... پس هستند افرادی که آسمانی شده اند و روح آزادی دارند و گرفتار تنگناهای اخلاقی و رفتاری دنیایشان نیستند و با خانواده و اقوام و دوستان برزخی شان ارتباط برقرار میکنند. برای مومن و خانواده اش که به اخلاق وایمان، احترام گذاشته باشند ، "برزخ با خانواده" خواهد بود و خود این ، نعمتی افزون بر نعمتهای دیگر است. امام علی (ع) فرمود: «اگر پرده ازمقابل چشم‌ها کنار برود، خواهید دید که ارواح مؤمنان گروه‌گروه اطراف هم با حالت فروتنی نشسته‌اند و با یکدیگر صحبت می‌کنند.» 🔸ضیافت ها و دورهمی های برزخی ما به میهمانی و خورد و خوراک های بهشتیان و حتی دورهمی های سخت جهنمیان بصورت کامل اطلاع نداریم گرچه بصورت اجمالی باور داریم. امام صادق (ع) فرمود: «ارواح در بهشت برزخی از میوه‌های درخت‌ها استفاده می‌کنند، یکدیگر را می‌بینند و می‌شناسند و با هم سؤال و جواب‌هایی دارند. وقتی یک نفر از دنیا می‌رود و روح او به عالم برزخ منتقل می‌شود، روح سایر افراد به ملاقات او می‌آیند.» ✅توجه به این نکته مهم است که اگر گفتیم برخی از ارواح آسمانی با ارواح آسمانی دیگر هستند ، بمعنای همراه بودن های این دنیا نیست ، بلکه بمعنای اشراف روح است.