عالم برزخ در چند قدمى ما
محمد محمدى اشتهاردى
- پىنوشتها -
(1) - تفسير برهان، ج 3، ص 120.
(2) - همان مدرك
(3) - بحارالانوار، ج6، ص242.
(4) - احياءالعلوم غزالى، ج4، ص423.
(5) - انعام- 93
(6) - گرچه مولانا در اين اشعار، ماجراى فراق انسان از فطرت خود و از روح ملكوتى خود، و محبوس شدن در قفس تن را بيان مىكند، ولى شايد بتوان ساير فراقها را نيز به آن ملحق كرد.
(7) - غررالحكم
(8) - تفسير روح البيان، ج 9، ص 188
(9) - امالى صدوق، مجلس 39، حديث 9- بحار، ج 6، ص 159.
(10) - بحار، ج 6، ص 129.
(11) - مناهج الشارعين (علامه مير داماد) ص 590.
(12) - بحار، ج 6، ص 170.
(13) - بحارالانوار ج 6، ص 155.
(14) - همان، ص 154.
(15) - معانى الاخبار، ص 289، (باب معنى الموت، حديث 3).
(16) - مجمع البيان، ج 9، ص 265، - تفسير روح البيان ج 9، ص 466، و تفسير قرطبى، ج 9، ص 6518.
(17) - المحجة البيضاء، ج 5، ص 56،
(18) - فروع كافى، ج 3، ص 123.
(19) - رياض الاحزان عالم قزوينى، ص 31- بحار، ج، 6، ص 143.
(20) - مناهج الشارعين - منهج 13، ص 591،
(21) - همان مدارك، ص 593.
(22) - بحار، ج 6، ص 170، - تحف العقول، ج 1، ص 70.
(23) - مستدرك الوسائل، ج 1، ص 92، باب 29، حديث 1.
(24) - المحجة البيضاء ج 8، ص 246،
(25) - بحار، ج 6، ص 141، و 170، مفاد دو حديث - فروع كافى، ج 3، ص 136.
(26) - المحجة البيضا، ج 8، ص 268
(27) - ديوان مثنوى، دفتر اول (به خط ميرخانى) ص 27،
(28) - كشكول شيخ بهائى، ج 1، ص 232.
(29) - سفينة البحار، ج 1، ص 336.
(30) - اقتباس از كشف الغمه ج 1، ص 549، و ص 550
(31) - اصول كافى ج 1، ص 440، (باب فيما اعطى اللّه عزوجل آدم وقت التوبه، حديث 4)
(32) - المحجه البيضاء ج 8، ص 266.
(33) - وسائل الشيعه، ج 2، ص 144،
(34) - اصول كافى، ج 2، ص 446، (باب تعجيل عقوبه الذنب، حديث 11)
(35) - منازل الاخره محدث قمى، ص 15.
(36) - بحار الانوار، ج 6، ص 161، و 162
(37) - اقتباس از مجالس المفيد، ط، نجف، ج 2، ص 4، - شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 1، ص 299، - ديوان حميرى، ص 328، و بحار، ج 6، ص 179، و 180.
(38) - اقتباس از بحار الانوار، ج 6، ص 259.
(39) - گنجينه دانشمندان. ج 1، ص 304.
(40) - بحار الانوار، ج 6، ص 162، 163،
(41) - فروع كافى، ج 3 ص 127.
(42) - فروع كافى، ج، 3، ص 133.
(43) - معانى الاخبار صدوق، ص 290.
(44) - تفسير نور الثقلين، ج 2، ص 110.
(45) - بحارالانوار، ج6، ص195.
(46) - فروع كافى، ج 3، ص 124.
(47) - امالى شيخ مفيد (رحمة الله عليه)، ص 89.
(48) - فروع كافى، ج 3، ص 122،
(49) - بحار، ج 6، ص 258، - فروع كافى، ج 3، ص 234.
(50) - اصول كافى، ج 3، ص 241، و 242،
(51) - اقتباس از معانى الاخبار ص143.
(52) - جامع الاخبار، مطابق بحار، ج 6، ص 161.
(53) - بحار، ج 6، ص 161.
(54) - شرح اين مطلب را در تفسير موضوعى پيام قرآن، ج 5، ص 461 تا 465 بخوانيد.
(55) - فروع كافى ج 3، ص، 244
(56) - همان، ص 245
(57) - همان، ص 244، و 246
(58) - بحار ج 6، ص 243.
(59) - اقتباس از معانى الاخبار، ط انتشارات اسلامى، ص 289.
(60) - تفسير مجمع البيان: ج 6، ص 314 - بحار، ج 6، ص 255 و 288 - تفسير برهان ج 2، ص 314
(61) - بحار، ج 6، ص 215.
(62) - امالى صدوق، ط، نجف ج 1، ص 27، - تفسير برهان ج 3، ص 48.
(63) - تفسير على بن ابراهيم، ذيل آيات فوق - بحار، ج 6، ص 217.
(64) - تفسير الدر المنثور، ج 6، ص 166 .
(65) - تفسير على بن ابراهيم، ذيل آيات فوق - بحار، ج 6، ص 217،
(66) - تفسير على بن ابراهيم، ص 18 - مطابق نقل بحار الانوار، ج 6، ص 218
(67) - فروع كافى، ج 3، ص 235، باب المساله فى القبر و يسال و من لا يسئل، حديث 1، همچنين حديث 2 و 3 و 4 نيز همين مطلب فهميده مى شود.
(68) - همان مدارك، ص، 237،
(69) - لئالى الاخبار ج 5، ص 31،
(70) - بحار، ج- 6، ص 242،
(71) - فروع كافى، ج3، ص338.
(72) - فروع كافى، ج 3، ص 238 و 236 .
(73) - همان، ص 239.
(74) - بحار، ج 6، ص 233 و 234،
(75) - تحف العقول، ص 180،
(76) - لئالى الاخبار ج 5، ص 30، بحار، 6، ص 266.
(77) - بحار، ج 6، ص 242،
(78) - مجموعه ورام، ص، 453.
(79) - بحار ج 6، ص 236
(80) - دانشمند محقق آقاى محمد تقى فلسفى پس از بررسى مطالب و نقل اقوال چنين نتيجه مىگيرد: مقصود از فشار قبر، اين نيست كه ديوارهاى قبرى كه در گورستان حفر شده به هم نزديك مىشوند، و جسد ميت را در تنگنا قرار مىدهند، بلكه مقصود فشار نامرئى و غير محسوسى است كه بر، روح و جسد برزخى متوفى، وارد مىآيد، و او را به شدت ناراحت مىكند (معاد از نظر روح و جسم، ج 1، ص 261.