👈 مسئله تطیر و فال بد زدن مسئلهای است که در اسلام به هر نام و عنوانی محکوم است و چنین چیزی وجود ندارد.
🔸در سراسر تعلیمات اصیل اسلامی شما کلمهای در این موضوع پیدا نمیکنید. ما کلمه نحس و یوم نحس را در دو جای قرآن داریم.
💠خیلی جالب است؛ هر دو جا هم درباره قوم عاد است پس از نزول عذاب بر آنها. انّا ارْسَلْنا عَلَیهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی یوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرّ [1] (یا: فَارْسَلْنا عَلَیهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی ایامٍ نَحِساتٍ [2]).
🔸کلمه «نحس» در این آیه را مفسرین دو جور معنی کردهاند؛ یکی اینکه مقصود این است که روز سرد و پر باد و غباری بوده است؛
💠چون روز سرد و پر باد و غباری بوده است قرآن «نحس» گفته است، زیرا کلمه نحس جز سختی و شدت یا ترسناک و وحشتزا بودن مفهوم اصلی دیگری ندارد.
🔸بعضی گفتهاند (این به نظر من جالبتر است) مقصود این است که در یک روز شومی [چنین کردیم.] خود قرآن در کمال صراحت اعلام میکند این مردم معذب شدند، چرا معذب شدند؟
💠به خاطر اعمال و افکارشان، به خاطر طغیانهایشان در مقابل امر الهی. آن روزی که مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پیدا میکنند
🔸و دچار نکبت و بدبختی میشوند، قرآن آن روز را روز نحس میداند. آن روز، دیگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه... و نه اول نه دوم نه سیزده...
💠هر روزی که مردمی به کیفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسی گرفتارند.
🔸خود قرآن توضیح میدهد: قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلی أنْ یبْعَثَ عَلَیکمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ ارْجُلِکمْ أوْ یلْبِسَکمْ شِیعاً [1].
💠وضع ما
ممکن است شما بگویید الحمدللَّه ما که معذب نیستیم، پس ما در هیچ روز نحسی قرار نگرفتهایم؛ اتفاقاً ما الآن باید بفهمیم تمام روزهای ما نحس است؛
🔸روز اول فروردین ما هم نحس است؛ چون ما به نص قرآن مجید مردم معذبی هستیم، مردمی هستیم که خودمان به جان یکدیگر افتادهایم.
💠ما تمام ملل مسلمان، امروز در ایام نحسات بسر میبریم. آن عذاب الهی که میبینید، مظهر اعلایش اسرائیل است، چرا؟ اعمال خودمان.
🔸ما که قرنها جز در راه جدایی و دشمنی و تحریک اعصاب علیه یکدیگر قدم برنداشتهایم طبیعی است که دشمن مسلط شود.
💠ما اگر بخواهیم از این نحس خارج شویم چه باید بکنیم؟ آیا برویم بیرون شهر، سبزهها را گره بزنیم تا از نحسی خارج شویم؟!
🔸با سمنو پختن از نحسی خارج میشویم؟! با سبزه را در روز سیزده از خانه بیرون ریختن از نحسی خارج میشویم؟! بیچاره! چرا خانهات را در این روز رها میکنی و میروی به الدنگی؟!
💠از خودت بیرون بیا، از این رفتار زشت خودت بیرون بیا، از این عادات زشتت بیرون بیا، از این افکار زشت خودت خارج شو،
🔸از این ملکات کثیف و پلیدی که گرفتارش هستی خارج شو. آیا تو با آن کارها از نحوست بیرون میآیی؟!
💠13 چه گناهی دارد؟ خانه و زندگیت چه گناهی دارد؟ از سمنو چه کاری ساخته است؟! از سبزه گره زدن چه کاری ساخته است؟!
🔸به خدا ننگ این مردم است که روز سیزده را به عنوان سیزده بدر [بیرون] میروند؟ من نمیفهمم آنهایی که اسم تنویر افکار و پرورش افکار روی کار
خودشان میگذارند چرا یک کلمه نمیگویند.
💠بعضی برعکس، ترویج و تشویق میکنند! روز ولادت خاتم الانبیاء که باید روز تعطیل باشد و مردم بیایند از تعلیمات آن بزرگوار استفاده کنند ما روز تعطیلی نداریم،
🔸روز ولادت شاه مردان علی بن ابی طالب برای ما تعطیل رسمی نیست، روز ولادت حسین بن علی برای ما تعطیل رسمی نیست
💠ولی روزی که سمبل خرافه و حماقت ماست روز تعطیلی است. بدانید این مسائل مال اسلام نیست، ابداً،
🔸نه 13 صَفَر نه غیر صفر. من حتی به تمام مدارک و اخبارش مراجعه کردم.
💠اشتباه برخی علما
متأسفانه بعضی از علمای بزرگ ما یک چیزهایی راجع به اختیارات روزها نوشتهاند.
ادامه دارد...
#سبک_زندگی
❤❤❤❤❤
👨👩👧👦
@Zendegi_Et