💠 مظهر عدل الهی 🔹 خدا غریق رحمت کند سیدنا الاستاد را! می‌دانید که شعر غالباً در ابهام و اینهاست درک آن هم آسان نیست. این بیت شعر پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت ٭٭٭ آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد این طور معنا می ‌کردند، یعنی استاد ما گفت که چیزی در عالم نقص ندارد، پس این همه عیوب و امتحانات و مانند آن چیست؟ «پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت» یعنی آن مهندس، آن ذات أقدس الهی یک کار کج و معوج و اینها را انجام نداد. در مصرع دوم می ‌گوید استاد و پیر ما خوب نظری کرد جای خوبی را دید، چرا؟ برای اینکه او رفت را دید که این رحمان پوششی بر روی بهشت و جهنم است. 🔹 آن کسی که مهندس است و صراط مستقیم در دست اوست، هم سرویس بهداشتی را و هم اتاق پذیرایی را باید بسازد. اگر آن نظر بلند مهندس را ببیند و روی نقشه‌ عالَم جهان را نگاه کند، آن نظر، نظری است که این خطا را می‌ پوشاند چه اینکه آن ثواب را هم می ‌پوشاند، هم سرویس بهداشتی لازم است و هم اتاق پذیرایی. «آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد» او از بالا نگاه می ‌کند، روی جهنم و بهشت «الرحمٰن» حاکم است. آفرین بر نظر بلند او که بهشت و جهنم را زیر پوشش «الرحمٰن» نمی ‌بیند، زیر پوشش «الرحیم» می‌ بیند. اگر زیر پوشش «الرحیم» ببیند که جای عذاب است، اما اگر زیر پوشش «الرحمٰن» ببیند این رحمت است. اگر کسی را بخواهند کیفر بکنند مثلاً کافر را، منافق را و مانند آن را بخواهند عذاب بکنند یعنی عدل را رعایت بکنند. این است عدل الهی زیر پوشش «الرحمٰن» است نه زیر پوشش «الرحیم». 📚 خارج فقه نکاح جلسه 501 تاریخ: 1398/10/11 🆔 @a_javadiamoli_esra