💠 محرمان اسماء 🔹 القابی كه ذات اقدس إلهی به انبیا می ‌دهد مایه‌ های علمی فراوانی دارند؛ بسیاری از اینها اسمای حسنای الهی اند. همان كه ذات اقدس إلهی خود را به آنها مسما می ‌داند و به مضمون آنها موصوف می ‌داند، همان ها را برای انبیا قائل است. این «حفیظ» و « علیم» از اسمای حسنای ذات اقدس إلهی است، خدا حفیظ است خدا علیم است؛ وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) هم می‌گوید: ﴿إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ﴾. یك كه مظهر اسمای الهی است هم به اسمای الهی متصف می ‌شود منتها ذات اقدس إلهی بالاصاله اینها بالتبع (یك)؛ از اینها بالاتر خدای سبحان بالذات اینها بالعرض (دو) و از اینها بالاتر خدا بالحقیقه و اینها بالمجاز (سه)، حالا تا خواننده چه كسی باشد و آیه را چه كسی بخواند و آیه را چه كسی تفسیر كند! 🔹 در جریان هم همین طور است؛ ذات اقدس إلهی خود را به عنوان «رئوف» و «رحیم» معرفی كرده است، آن گاه همین دو صفت ممتاز را ذات اقدس إلهی برای پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خویش قرار داده است؛ در آیه 128 سوره مباركه توبه كه تقریباً بخش پایانی آن سوره است آمده است: ﴿لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ﴾ و همین «رئوف» و «رحیم» در بخش های دیگر جزء اسمای حسنای الهی است كه به خدا اسناد داده شده است. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 50 🆔 @a_javadiamoli_esra