💠 ویژه برنامه
#سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 10
🔹 سلوك الهی همانطوری كه مباحث آن گذشت، به دو بخش نظر و عمل تقسیم میشود که هركدام از اینها مراتبی دارد؛ اگر این سلوك الهی بخواهد به صورت فنّی تبیین و تدریس شود، چارهای جز تبیین سلوك نظری نیست و استدلال هم همیشه با قضایا و قیاس همراه است، قضایا و قیاس هم با موضوع و محمول و «حَمْل» مرتبط هستند، «حَمْل» آن وحدت «علیٰ کثرةٍ» است. تاكنون پنج قِسم «حَمْل» تبیین شد؛ «حَملِ اوّلی ذاتی»، «حَملِ شایعِ صناعی»، «حَملِ حقیقت و رقیقت»، «حَملِ مرآة و ذیالمرآة»، «حَمل ظِل و ذیظِل»، البته ممكن است از این دقیقتر هم كشف شود.
كسی كه اهل سلوك است و این راه را طی كرده است، اولیای الهی و اهل بیت عصمت و طهارت هستند.
🔹 اوّلین شرط آن زهد است كه در دعای ندبه و مانند آن آمده است: «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْیا الدَّنِیة»، بیمیلی و بیرغبتی اوّلین شرط است، نه اینكه انسان ترك كند ولی علاقهمند باشد؛ ترك علاقه و ترك تعلّق مهم است، آنكه گفت:
غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود ٭٭٭ ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست
از این مرحله بالاتر آن است که «ز هرچه رنگ تعین پذیرد آزاد است». اگر هر چه متعین بود و این شخص به آن دل نبست، یعنی رهایی مطلق شد، میشود آزاد! یك انسان میتواند در سلوك نظری آزاداندیش باشد و در سلوك عملی به طور آزاد و مانند آن گرایش داشته باشد؛ این «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْیا الدَّنِیة» همین است و اینكه گفته شد «صَمْت» و سكوت از شرایط است، یك بیان نورانی از حضرت امیر(سلام الله علیه) رسیده است كه «لَا خَیرَ فِی الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ كَمَا أَنَّهُ لَا خَیرَ فِی الْقَوْلِ بِالْجَهْل»؛ همانطوری كه گفتار جاهلانه نارواست، سكوت از حكمت و نصیحت و بهجا هم نارواست؛ این در مراحل ابتدایی است.
🔹 امّا وقتی به مقام والا بار یافت، جز «صَمْت» و سكوتِ محض هیچ چیزی كارآمد نیست؛ انسان نه با خود مجاز است سخن بگوید و نه با غیر خود! چون در آن مرحله نه خود را میبیند و نه غیر خدا را... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1394
آپارات:
https://aparat.com/v/kHtDw
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔
@a_javadiamoli_esra