💠 لذت برین ▫️ آن دین‌ پژوهی که در دین‌ شناسی محقق است و در دین‌ باوری متحقق، است که در جامعه حرکت می‌ کند: ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورَاً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾. همه ما نیازمند به لذت هستیم؛ لذت ‌های علمی و عقلی تا حدودی برای ما روشن شده است و برای ما حل شده است که لذت ‌های جسمی در حقیقت دفع الم است نه لذت. کام، آن لذتی را که باید ببرد مزد کارش است و همچنین غرائز؛ آنها که لذت ‌شناس هستند، اموری که لذت کام و لذت غریزه است را دفع الم می ‌دانند نه لذت. ▫️ در محدو‌ه تن اگر کسی بخواهد لذت ببرد، را عاقله او می ‌برد، فاهمه او می ‌برد. وقتی عاقله لذت می‌ برد که تمام قوای مادون را تسخیر کند، به استخدام در آورد و به امامت خود، آنها را رهبری کند. ▫️ ما یک عقل نظری داریم و یک عقل عملی؛ عقل نظری، مدیر عاملِ ادراکات و اندیشه ‌های ماست اما این ‌‌چنین نیست که زیر مجموعه آن همیشه در اختیارش باشند. ما قدرت احساس داریم، تجربه داریم، خیال داریم، وهم داریم که میدان‌ دار بسیاری از مجاری ادراکی ما هستند؛ تا رأی نهایی را و فتوای والا و برین را عقل نظر بخواهد صادر کند، همه این زیر مجموعه آن تمرّد دارند. تنها آن صاحب ‌نظری به می‌ رسد که 1️⃣ نماز جماعتی در مهد علم برگزار کند اولاً، 2️⃣ عقل، امام جماعت باشد ثانیاً، 3️⃣ وهم او، خیال او، حس او، تجربه او به امامت چنین امامی اقتدا کنند ثالثاً، 4️⃣ تا ره‌ توشه علمی و اندیشه او از مغالطه نجات پیدا کند رابعاً. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1378/11/28 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra