🔴 از پرسیده شد که بنا بر نقل صاحب جواهر از شیخ بهائی، بعضی از علماء شرطی بر شرایط امر به معروف و نهی از منکر افزوده اند و آن این است که آمر به معروف، عادل و پای بند به معروف باشد و ناهی از منکر، خود را از بدیها و محرمات، برکنارباشد واستدلال فرموده اند به این که خداوند، درقرآن فرموده اند:👇 《أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمَْ》 ونیز فرموده اند:👇 《لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ کبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُون》 🔴اکنون نظر مبارک حضرت عالی دراین مطلب چیست❓ 🌹حضرت آیت الله العظمی سید محمّدرضا فرمودند: البته مناسب است که آمر به معروف و ناهی از منکر، خود عامل به معروف و تارک منکر باشد و تاثیر امر و نهی، درغیر این صورت، کمتر است ولی ظاهراً 👈 اعتراض و توبیخ این آیات شریفه، متوجه به جنبه مراعات نکردن خود آمر و ناهی است نه به جنبه امر به معروف و نهی از منکر❗ 《کتاب مجمع المسائل معظم له ص ۵۲۱》 🌹فتوی حضرت آیت الله العظمی بهجت: عامل بودن یاعادل بودن، شرط وجوب نیست. گرچه در صورت عامل بودن، تاثیر آن بیشتر است. کسی که خود مرتکب منکری می شود، است دیگران را از همان منکر نهی کند. (کتاب استفتائات معظم له،سوال ۳۸۷۱ و ۳۸۴۰ و ۳۸۳۹) 🌹فتوی حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی: انجام معروف و ترک منکر جزء شرایط آمر به معروف و ناهی از منکر نمی باشد بلکه با تحقق تمام شرایط امر به معروف و نهی از منکر می شود، چه خود آمر، آن معروف را انجام بدهد و چه ندهد. (دفتر معظم له) 🌹فتوی سایر مراجع: عامل و عادل بودن، شرط نیست. بر گناهکار هم واجب است که با تحقق شرایط، امر به معروف و نهی ازمنکر کند. البته اگر بخواهد سخنش درقلب دیگران جای گیرد و بیشتر تاثیر بگذارد، عامل بودن خودش، باعث افزایش تاثیرتذکر خواهد شد. به نهضت آمرین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/1655439360C3ac9fe7eda این پیام را منتشر کنید...