🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸 🛎 🔹️ قسمت اول ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام در درون کعبه شرافت و فضیلتی است که علمای اهل تسنّن نیز به آن اذعان نموده اند. از جمله: حاکم نیشابوری مولف «مستدرک الصحیحین» می گوید: «فَقَد تَوَاتَرَتِ الاَخبَارُ اَنَّ فَاطِمُهَ بِنتَ أَسدٍ وَلََدَت أَمیرَالمُؤمِنِینَ عَلِیَّ بنَ أَبِی طَالِبٍ کَرَّمَ اللهُ وَجهَهُ فِی جَوفِ الکَعبَهِ» روایات به حدّ تواتر رسیده اند در این که فاطمه بنت اسد، امیرمومنان حضرت علی بن أبی طالب (کَرَّمَ اللهُ وَجهَهُ) را در درون کعبه به دنیا آورده است. حافظ کنجی شافعی در «کفایه الطالب» صفحه ۴۰۷ از طریق ابن نجّار از حاکم نیشابوری حکایت کرده است: «امیرالمومنین علی بن أبی طالب در کعبه، شب جمعه، ۱۳ رجب در سال ۳۰ عام الفیل به دنیا آمد و غیر از او کسی در کعبه به دنیا نیامده است، و این به خاطر بزرگداشت آن حضرت و اکرام اوست» شهاب الدین آلوسی صاحب تفسیر کبیر «روح المعانی» در کتاب «سرح الخریده الغیبیَّه» صفحه ۱۵ که شرح قصیده عبدالباقی أفندی عمری است، در ذیل بیت:  أَنتَ العَلِیُّ الَّذِی فَوقَ العُلَى رُفِعَا بِبَطنِ مَکَّهَ عِندَ البَیتِ إذ وُضِعَا  [ تو بلند مرتبه ای هستی که تا بالا بلندی ها بالا برده شده ای، آن گاه که در میان مکّه نزد کعبه به دنیا آمده ای ] می گوید: و این که حضرت امیر (کرَّم الله وجهه) در خانه خدا به دنیا آمده امری است مشهور و در کتب فریقین سنّی و شیعی ذکر شده است … و چه افتخاری برای امام أئمه است که در جائی که قبله مؤمنان است به دنیا آمده باشد؟ «وَ سُبحَانَ مَن یَضَعُ الأَشیَاءَ فِی مَوَاضِعِهَا وَ هُوَ أَحکَمُ الحَاکِمِینَ» (پاک و منزّه است خدایی که اشیاء را در جایگاه های خود قرار می دهد، و او از همه ی حکم کنندگان برتر است) آلوسی در ادامه گفته است: «گویا علی (علیه‌ السلام) خواست تا در مورد خانه کعبه که موجب این افتخار برای او شده بود و در دل او متولد گشته بود جبران کند و به همین جهت بت‌ ها را از روی خانه به زیر افکند، زیرا در پاره ‌‌ای از اخبار آمده که خانه خدا به درگاه حق تعالی شکایت کرده و گفت : پروردگارا تا چه وقت در اطراف من این بت ‌ها را پرستش کنند؟ و خدای تعالی به او وعده داد که آن مکان مقدّس را از آن بت ‌‌ها تطهیر کند» روشن تر از همه این ها فرمایش خود امیرمومنان علی علیه السلام به صعصعه بن صوحان است که در واپسین لحظات زندگی علی علیه‌ السلام از حضرتش پرسید: تو برتری یا حضرت عیسی بن مریم؟ علی علیه‌ السلام فرمود: مادر عیسی در بیت المقدس بود، هنگامی که وقت ولادت عیسی فرا رسید، مریم ندائی شنید که «بیرون شو، این ‌جا عبادت ‌گاه است نه زایشگاه» اما مادر من فاطمه بنت اسد، هنگامی که زایمانش نزدیک شد در حرم بود، دیوار کعبه شکافته شد و من آنجا متولّد شدم و هیچ کسی دارای چنین فضیلتی نیست نه پیش از من و نه پس از من. اما این که ولادت حضرت علی علیه السلام در بت خانه واقع شده گفتاری ناسزاست، زیرا که کعبه از همان آغاز بنایش، محلّ گرد همایی موحِّدان و یکتا پرستانی همچون حضرت آدم و ابراهیم و اسماعیل و غیر ایشان علیهم السلام بوده است. و اگر در برهه ای از زمان مشرکان نادان تعدادی بت در آن جمع می کنند، به اصل حقیقت و قداست آن ضربه ای نمی زند. کعبه همان جایی است که خداوند متعال در شأن او می فرماید: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّهَ مُبارَکاً وَ هُدىً لِلْعالَمین‏ فیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً …» در حقیقت، نخستین خانه ‏اى که براى [عبادت‏] مردم، نهاده شده، همان است که در مکّه است و مبارک، و براى جهانیان [مایه‏] هدایت است، در آن خانه آیات آشکاری مانند مقام ابراهیم وجود دارد و هر کسی وارد آن شود، در امان خواهد بود… 🔸️ قسمت دوم خلاصه این که امیر مومنان علیه السلام حقیقتا در بت خانه به دنیا نیامدند، بلکه در اوّلین قبله گاه و اَمن ترین حرم الهی دیده به جهان گشودند و هیچ گونه چشم داشتی از بت ها نداشته اند، بلکه مانند پدران پاکش هیچ گاه بر بتی تعظیم و سجده نکرد و از همان دوران کودکی از اصنام بی زاری می جست. همچنین باید توجّه داشت که خداوند دارنده همه تفضّل هاست «إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ» و به هر کسی که بخواهد از فضلش می دهد، چنانچه فرمود: یَخْتَصُّ بِرَحْم 🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸 به نهضت آمرین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/1655439360C3ac9fe7eda این پیام را منتشر کنید...