《کفــــایــی یا عیــــنــی》 «برگـرفتہ از ڪتاب رسالہ‌ۍ جامع تخصصـۍ احڪام و استفتائات امــر بہ معــروف و نهــی از منڪــر صفحہ ۶۶» ❓سوال : ســوال دو بخــش دارد، اول بفرمائیـد امــر به معــروف و نهــی از منڪـر واجب کفایی است یا عینی❓ ثانیا: اگر کفایـی است هنگامی که منڪری رخ داده و کسانی اقدام به نهی نمی‌کنند یا به اندازه‌ی کفایت اقدام نهی نمی کنند، آیا بر سایرین واجب نیست که تذکر دهند❓ به عبارت دیگر آیا انسان میتواند به بهانه ڪفایی بودن (در حالیکه تعداد من به الکفایه) تذڪر نمی‌دهند امــر به معــروف و نهـی از منڪر را ترڪ ڪند⁉️ ❇️ : امــر به معــروف و نهــی از منڪــر در واجبات و محرمات الهی با فراهم بودن شرایط آن واجب کفایــی است و اگر بعضی از افــراد به این وظیفــه عمل ڪنند و موثـر واقـع گردد از دیگــران ساقـط می شــود. و چنانچه همه افــرادی که شرایط را دارا مۍباشند امــر به معــروف و نهــی از منڪــر را ترڪ نماینــد همه آنان گناهکار و مستحــق عقــاب خواهــد بود. شایان ذکر است برای همــه افــراد جامعــه لازم است که اگر با کار حــرام یا ترڪ واجب مواجه شدن بی‌تفاوت نباشند و انزجار و ناراحتی خود را با گفتـار یا کردار و مانند آن ابراز نماینــد و این مقدار بر همه مکلفین واجب عینی است. (کتاب توضیح المسائل جامع معظم له، جلد۳، مسئله ۲۶۸۵) 💎مرکز تخصصی آموزش و احیای واجب فراموش شده... ‌╔═💎💫═══╗ @aamerin_ir ╚═══💫💎═╝ به کانال آمرین بپیوندید👆